Iveco X-Way 8x4 voor Grondverzet Kerssies

Nieuws
05-09-2024 | Door Iep van der Meer

Eddy Vetker van Grondverzet Kerssies uit De Krim, een dorp in de buurt van Hardenberg, heeft een nieuwe Iveco X-Way in gebruik genomen. Grondverzet Kerssies is al jaren een trouwe Iveco-klant. De relatie met het merk begon al in de tijd van Magirus Deutz, met luchtgekoelde trucks. Eigenaar Eddy Vetker bleef het merk en de dealer altijd trouw, wat resulteerde in zijn derde nieuwe Iveco. 

,,Grondverzet Kerssies deed vroeger al zaken met Magirus Deutz, en sinds ik in 1986 hier aan het werk ging, hebben we uitsluitend met Magirus en Iveco trucks gewerkt." Eddy werkte aanvankelijk voor zijn schoonvader in het bedrijf, maar sinds 2002 is hij mede-eigenaar geworden in een VOF. Eddy vervolgt: "In 2009 heb ik het bedrijf zelf voortgezet, met mijn schoonvader als oproepkracht. Hij werkt nog regelmatig mee met de minigravers. Eén van onze activiteiten is het laden van vrachtwagens tijdens de aardappelcampagne, met een mobiele kraan. Dat doen we al 60 jaar!"

8x4 Wide Spread

Grondverzet Kerssies heeft al jaren één vrachtwagen, die meestal wordt ingezet voor wegenbouwer KWS. Eddy rijdt zelf op de vrachtwagen. "Onze vorige Iveco, een Trakker 8x6 Euro 5, was aan vervanging toe en ik wilde nog één keer een nieuwe. Ik ben nu 60, dus dit is mijn laatste auto." Dat het opnieuw een Iveco zou worden, stond eigenlijk al vast, maar de configuratie werd wel aangepast: "De voorwielaandrijving gebruikte ik eigenlijk nooit, en ik wilde een truck die wat wendbaarder was. Vandaar dat ik heb gekozen voor een 8x4 met een 10-tons naloopas in Wide Spread-opstelling. Die aanpassing is gedaan door Veldhuizen Trucks, waarbij de originele as is verplaatst."

HVO en Hybride PTO

De nieuwe Euro 6 IVECO voldoet aan de steeds strengere milieueisen voor binnensteden, maar dat was niet genoeg. In overleg met opdrachtgever KWS werd besloten dat de truck op 100% HVO zou gaan rijden. Verder werd de autolaadkraan uitgerust met een hybride PTO van Wierda Hybrid Technologies (WHT). Eddy: "Dankzij dat elektrische pakket kan ik de hele dag elektrisch werken met de autolaadkraan. Dat werkt mooi stil en zonder enige uitstoot. Het mooie is dat de dieselmotor het automatisch overneemt als de accu’s ooit leeg zouden raken. Dat heb ik echter nog niet meegemaakt." Het extra gewicht van het accupakket wordt gecompenseerd doordat de Iveco geen aangedreven vooras of tussenbak heeft. Eddy: "Mede dankzij de Wide Spread-opstelling van de assen en de 10-tons vooras heeft deze auto een GVW van 39 ton. Dat betekent 19 ton laadvermogen, wat precies goed is voor het werk dat ik ermee doe."

Multifunctioneel

De truck is uitgerust met de 480 pk sterke Cursor 11-motor, die zijn werk doet zonder EGR. De dagcabine is voorzien van een uitgebreid camerasysteem, waarmee zowel in de laadbak, naar achteren als in de dode hoek kan worden gekeken. Al die functies worden tegelijkertijd weergegeven. Verder is de cabine voorzien van een handige doorgang naar de Palfinger Q170S ‘Z-kraan’ met ‘Easyfold’. De laadbak is een geïsoleerde tweezijdige kipper van Vossebelt met aluminium milieukleppen. Daarnaast is de X-Way voorbereid voor gladheidsbestrijding, met een Din-montageplaat aan de voorzijde en extra verlichting voor de donkere maanden. Hiermee heeft Grondverzet Kerssies een multifunctionele 8x4 op de weg gezet.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
17-11-2023
IVECO-Metallica

Iveco in zee met Metallica

Iveco heeft een samenwerking aangekondigd met Metallica. Tijdens de lancering van de nieuwe generatie trucks voor 2024 werd…
Nieuws
28-11-2023
IVECO S-WAY_Vice Versa-1400

22 IVECO trucks voor Vice Versa

Bij Vice Versa Koel & Vries Logistiek in Oss maken 22 Iveco S-Way trekkers hun opwachting. Het gaat om de derde generatie…
Nieuws
07-12-2023
Oliehandel Kreuze (2)-1400

Iveco S-Way voor Oliehandel Kreuze

Oliehandel Kreuze uit Steenwijk heeft een nieuwe Iveco S-Way AD260S34Y/PS tankwagen in gebruik genomen. Deze type benaming…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.