Eigen rijder Jan Maasdam heeft zijn droomtruck: de topversie van DAF. Het is de XF 530, helemaal aangekleed en uitgerust volgens zijn wensen. Met in het oog springende attributen, zoals aluminium zijskirts, traanplaatvlonder en een fraaie lichtbak bovenop de cabine. Het is zijn vierde DAF in de twintig jaar dat hij voor zichzelf rijdt. De XF 530 is onlangs afgeleverd door BEST Trucks Oude Tonge B.V.
“Ik ging voor een XF 480 ter vervanging van mijn bijna acht jaar oude XF 105.460, die overigens probleemloos 900.000 kilometer heeft afgelegd”, aldus Maasdam. ‘Eigenlijk zat toen al in mijn achterhoofd dat ik ooit nog wel eens een 530 zou willen rijden. Dat liet ik vallen bij de dealer. Die speelde daar direct op in met een aantrekkelijk aanbod. Dus zodoende heb ik nu de DAF waarvan ik droomde. En ja de extra pk’s komen best van pas in het tankcontainertransport dat ik nu vooral doe.”
Grote tank
Maasdam was al enthousiast geworden door de goede verhalen die hij hoorde van gebruikers over de nieuwe generatie DAF’s. ‘De ervaringen met brandstofverbruik, het rijcomfort en de bijzonder stille cabine zijn allemaal heel positief. En het is DAF ook gelukt om een 750 liter brandstoftank aan te brengen. Dat was een van mijn wensen”, aldus Jan.
Naar Eindhoven
De aflevering van de nieuwe DAF XF 530 voltrok zich enkele weken geleden bij de fabriek van DAF in Eindhoven. Daar is Maasdam als speciale en trouwe klant onthaald voor een rondleiding. Vervolgens is de nieuwe aanwinst naar de ombouwer gegaan en de spuiter om de blauwe metallic lak aan te brengen. “Het resultaat maakt mij trots. De DAF die ik graag wil rijden met het uiterlijk en de kleur die ik graag wil. Het ontwerp is van William de Zeeuw uit ’s-Gravendeel. De opbouw is gedaan door Sjaak Kentie Truckspecials uit Schoonhoven. Dubbeldam uit Zwijndrecht heeft het spuitwerk verzorgd onder leiding van Wilco van Herk. De XF 530 is afgemonteerd en afgeleverd door Addie Vroegindeweij en zijn team van Best Trucks uit Oude-Tonge.”
Maasdam zit sinds het laatste jaar vooral in het tankcontainertransport. Daarvoor was het vijftien jaar stukgoed. “Per jaar leg ik ruim 100.000 kilometer af, met hoofdzakelijk regionale ritten tussen de havens van Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen. Een hele enkele keer heb ik een rit naar Scandinavië. Dat beschouw ik dan echt als een uitje.”