Wat doe je als je je investeringsbudget voor dit jaar al hebt ingevuld maar er plotseling leuk nieuw werk op je pad komt waarvoor je met twee trucks moet uitbreiden? Met die situatie kreeg directeur Arian van Bakel van het gelijknamige transportbedrijf in Oss te maken. Hij loste het op door twee gebruikte Scania’s R450 Topline’s uit het Jong Talent programma van het merk te kopen.
Van onze 28 trucks is dit Scania nummer drie en vier. De rest is een ander merk,” vertelt Arian, die al weer de derde generatie binnen het familiebedrijf vertegenwoordigt. “Dat we deze keer wel voor Scania gingen, komt puur vanwege de situatie dat ik extra werk aangeboden kreeg en snel moest schakelen. En of het zo moest zijn, hadden we net contact met de Scania verkoper. Die kwam met het voorstel voor twee PGR R450 Toplines van bijna drie jaar oud en met 250.000 op de teller binnen het Talentprogramma. Daar hing een heel ander investeringsplaatje aan dan voor een nieuwe. Dus ondanks dat we ons investeringsbudget voor dit jaar al helemaal hadden gebruikt, was dat beslissen en de volgende dag rijden.”
Liever niet leasen
Normaal worden de voertuigen bij Arian niet operational geleased. “Ik hou niet zo van die manier van leasen”, vertelt Arian. “Ik koop doorgaans nieuw en we rijden de auto’s af naar een miljoen kilometer. Als je least, gaat de truck na vier jaar weer weg. Ze trekken bij de dealer de stickers van de deur en er is niets meer dat je er aan herinnert dat het jouw truck was. Ik heb toch iets meer diesel in het bloed en houd van mijn wagenpark. Gelukkig kon ik met de dealer afspreken dat ik de auto’s na vier jaar lease kan overnemen. Daarmee is het verwachte kostenplaatje heel interessant en heb ik toch het gevoel dat de trucks nu al van mij zijn.”
Van Bakel en Zn. Transporten BV. rijdt hoofdzakelijk in het geconditioneerd transport tussen DC’s. “Maar we rijden ook naar particulieren met levering tot over de eerste drempel. Dat doen we met bakwagens want dat is veel werk in de binnenstad. Daarnaast is distributie met meeneemheftrucks een van onze specialiteiten. Het meeste is dagdistributie binnen de Benelux. Maar deze week, bijvoorbeeld, zit ik met een auto de hele week in Duitsland voor een klant. Dan is het fijn dat wij altijd iets grotere cabines kopen. Die extra ruimte is prettig voor de chauffeur, een stukje waardering vanuit het bedrijf. Deze week heeft die chauffeur er ook echt iets aan.”