Het blijkt te gaan om een Kalmar KVD 440 bestelwagen, op basis van een DAF44. Het voertuigje ontstond toen de Zweedse posterijen op zoek waren naar een postbestelauto. De eisen waren een eenvoudige bediening, een automatische transmissie en een solide bouwwijze met een schuifdeur. Verder moest het stuur aan de rechterkant geplaatst zijn, want dan zat de postbode meteen aan de veilige kant.
Kunststof carrosserie
Het Zweedse Kalmar Verkstad AB kwam uit bij DAF voor de basis van de bestelwagen en bouwde een prototype op basis van de DAF 31, de Daffodil. Na een miljoen testkilometers kreeg Kalmar de opdracht om 1000 exemplaren te bouwen. Dat was in 1968 en DAF had inmiddels de DAF 44 gepresenteerd die als basis diende voor de serieproductie. Uiteindelijk werden er 2.170 van deze Kalmar DAF bestelwagens gebouwd. Dankzij de kunststof carrosserie is het exemplaar in Leek nog uitstekend.
Nog twee!
Tijdens de Truckrun ontdekten we nog een Kalmar DAF op de prachtig gerestaureerde Mercedes autotransporter van Koopman. Dit bedrijf restaureerde deze combinatie uit 1989 op schitterende wijze en de oude DAF’s vormden een prachtige lading. Navraag leerde ons dat de eigenaar van de Kalmar DAF er zelfs nog eentje heeft staan. Daarnaast schijnt er nog een rood exemplaar in Nederland te zijn, maar volgens onze informatie heeft zelfs het DAF Museum in Eindhoven geen Kalmar DAF. Best een uniek ding dus en een stukje DAF historie dat ons tot nu toe niet bekend was.