DAF Trucks heeft in 2015 een verlies geleden van 565 miljoen euro. Dit verlies is een gevolg van de reservering die het bedrijf nam vanwege de dreigende Europese kartelboete die de truckindustrie boven het hoofd hangt. Zonder die boete zou DAF juist een winstsprong van 81% hebben gemaakt naar 354 miljoen euro.
DAF boekje een half miljard meer omzet en draait nu 4,4 miljard euro omzet per jaar. De Europese Commissie startte in 2011 een onderzoek naar verboden prijsafspraken tussen vrachtwagenfabrikanten tussen 1997 en 2011. DAF wordt samen met Daimler, Iveco, en Volvo-Renault verdacht van het maken van afspraken, waardoor de prijzen van vrachtwagens werden opgedreven. Volgens de stichting MKB-claim zouden Nederlandse transportbedrijven 16.000 euro per truck teveel betaald hebben.
De Europese boete die de truckbouwers boven het hoofd hangt, zou de zwaarste kunnen worden die ooit aan het bedrijfsleven is opgelegd. In 2012 kregen beeldbuisfabrikanten, waaronder Philips, een boete van 1,5 miljard euro opgelegd wegens prijsafspraken. Philips moest 300 miljoen euro betalen.
Het moederbedrijf van DAF, het Amerikaanse Paccar, had in het eerste kwartaal van dit jaar al 945 miljoen dollar gereserveerd in verband met Brussels kartelonderzoek. Die voorziening wordt nu verwerkt in de jaarrekening van DAF over 2015. De boete, waarvan wordt verwacht dat die binnen nu en enkele weken wordt uitgedeeld, is niet fiscaal aftrekbaar.