In 1983 organiseerden Klaas en Jannie Hoekstra voor het eerst een chauffeurs evenement op het Zaailand In Leeuwarden. De behendigheidswedstrijden voor beroepschauffeurs was een belangrijk onderdeel en dat is altijd zo gebleven. Dit werd een groot succes, en dat resulteerde in de oprichting van de CVF op 14 februari 1984.
Precies 40 jaar geleden dus, en sindsdien is er veel gebeurd in Leeuwarden. De jaarlijkse evenementen op het Zaailand bijvoorbeeld, maar ook twee keer een groot evenement in Thialf in Heerenveen, bij het WTC in Leeuwarden en zelfs twee keer in Groningen. De evenementen in Thialf wisten in die tijd 20.000 bezoekers op de been te krijgen!
Guiness Record Book
Een mijlpaal was de organisatie van het langste konvooi ter wereld met vrachtwagens, wat zelfs een vermelding in het Guinness Book of Records opleverde. Het konvooi bestond uit 730 trucks en bussen, met in die bussen 1200 bejaarden die een prachtige dag beleefden. Overigens is dit record nog nooit geëvenaard!
Dode hoek
Sinds 1995 zette de CVF zich in voor de verkeersveiligheid rondom de dode hoek. De aanleiding was een dodelijk ongeluk in Leeuwarden, waarbij twee kinderen en een moeder omkwamen bij een dode hoek ongeval met een vrachtwagen. Naar aanleiding van een interview met Klaas in de Leeuwarder Courant kwamen er veel aanvragen of hij meer over de dode hoek wilde vertellen. Verschillende scholen en organisaties vroegen om informatie, en dat was aanleiding om een campagne op te zetten. Vanaf 1995 hadden Klaas en Jannie alles rond. Er waren filmpjes gemaakt er werd een heel lesprogramma opgesteld. Het resulteerde in het Veilig Verkeers Project wat klaas aanvankelijk alleen uitvoerde met de oude Scania 81met oplegger van de CVF, Klaas was nog buschauffeur in die tijd, en alle vrije dagen gingen op aan dat project.
Drie eigen combinaties
Al snel kwamen de aanvragen uit heel Nederland, en in het jaar 2000 werd er een DAF Super Space Cab met oplegger aangeschaft waarmee andere leden van de vereniging op pad gingen. In 2008 volgde er zelfs een derde combinatie, een Volvo FH, ook met oplegger. Op dit moment rijden de beide moderne trucks nog steeds voor het Veilig Verkeers Project, de oude Scania blijft binnen als reserve truck. Klaas heeft al die jaren de planning van de trucks gedaan, maar hij reed zelf ook regelmatig naar de scholen om zelf les te geven over de dode hoek. Hoeveel leed de CVF met dit project heeft bespaard zal nooit duidelijk worden, maar als er ook maar één ongeval voorkomen is dan was dat het waard.
Scantri hal
De CVF was, en is nog steeds de grootste chauffeursvereniging in Nederland en wat Klaas en Jannie hebben neergezet is ronduit indrukwekkend. Zo werd er een hal aangekocht op het industrieterrein in Leeuwarden voor de stalling van de trucks. Later werd er zelfs een compleet nieuwe hal gebouwd aan de Orionweg, waar de CVF nu nog gevestigd is. In die hal passen niet alleen de trucks, er is een complete zaal, er zijn kantoren en op het terrein is ruimte voor trucks. De hal werd gerund door Jannie, maar voortaan zal dat door vrijwilligers gebeuren. De ruimtes zijn te huur voor iedereen. Zo is er jaarlijks een grote vogelshow, maar inmiddels heeft het CBR er ook zitting genomen voor de vrachtwagen rij-examens. Verder worden er EHBO cursussen gegeven en allerlei Code 95 trainingen.
Klaas en Jannie gaan het nu rustiger aandoen, maar de examendagen van het CBR blijven ze zelf nog wel runnen. ,,Daarvoor is het te leuk om te doen, en helemaal stoppen kunnen we toch niet. Sinds een aantal jaren heeft de CVF een nieuw bestuur, en dat zijn enthousiaste mensen. Zij zullen met de vrijwilligers onze taken overnemen en gaat ze vast lukken'' aldus Klaas en Jannie Hoekstra.
De receptie werd druk bezocht in de Scantrihal en alom was er heel veel dank en respect voor wat de Hoekstra's (vergeet de inzet van hun dochters ook niet) hebben neergezet daar in Leeuwarden.