DAF introduceert een groot aantal vernieuwingen voor de LF, die de positie van deze distributietruck in de klasse van 7,5 tot 19 ton volgens DAF verder versterken. Tot de vernieuwingen behoren de komst van een nieuwe, relatief kleine 3,8 liter motor en de mogelijkheid te kiezen voor extra snelle aandrijflijnen voor maximale brandstofefficiency. Tegelijkertijd zijn het design van het exterieur en het interieur in lijn gebracht met dat van de nieuwe CF en XF.
Een van de belangrijke vernieuwingen aan de DAF LF is de nieuwe 3,8 liter PX-4-motor, die op de 7,5 tons-versie van de LF leverbaar is in twee vermogensvarianten: 115 kW/156 pk en 127 kW/172 pk met maximale koppels van achtereenvolgens 500 en 600 Nm tussen 1.200 en 2.000 t/min. DAF introduceert deze nieuwe motor specifiek in de LF City voor lichte toepassingen binnen de stedelijke distributie, waarvoor een motor met een slagvolume van net geen 4,0 liter zich volgens de truckbouwer optimaal leent.
De 4,5 en 6,7 liter motoren kregen eind vorig jaar nieuwe software en een geoptimaliseerde warmte- en luchthuishouding. Daardoor is het maximale koppel van beide motoren 5 tot 12% toegenomen en is dat beschikbaar bij een lager toerental (100 – 200 t/min).
Door te kiezen voor de nieuwe achterasreducties tot 1:3.31 wordt het toerental van de motoren bij kruissnelheden met zo’n 150 tot 200 t/min gereduceerd. Samen met de motorvernieuwingen leidt deze optimalisatie volgens DAF tot een brandstofbesparing tot 6%, terwijl het chauffeurscomfort verbetert door het nog lagere geluidsniveau van de motor.
DAF levert op de nieuwe LF-serie een keur aan handgeschakelde en geautomatiseerde transmissies met 5, 6, 9 en 12 versnellingen. Daarnaast is een breed pallet aan volautomatische versnellingsbakken leverbaar. Nieuw is dat er nu ook een Allison automatische transmissie verkrijgbaar is op de meest krachtige versies van (217 kW/295 pk en 239 kW/325 pk) van de 19-tons LF, waardoor de truck nog beter kan worden afgestemd op de specifieke toepassing.