Koeltrans Angeren nam vorige week nog eens twee nieuwe Scania R410 trekkers op LNG in gebruik. Eerder werden er al 5 LNG trucks van Scania in de vloot opgenomen. De ervaring daarmee leidde tot de komst van nog twee. Na vijf maanden hebben de eerste 5 LNG trucks allemaal al ruim meer dan een ton gelopen. “Wij gaan naar drie ton per jaar met deze voertuigen”, aldus directeur eigenaar Günther Maters van Koeltrans.
“Wij wilden al veel langer ‘iets met LNG doen’, zeker ook vanuit onze MVO gedachte,” vertelt Maters. “Maar ja, het moet wél kunnen: People, Planet, Profit. Maar toen Duitsland met zijn Mautregeling voor LNG kwam, was er eigenlijk geen excuus meer om het niet te proberen. Dat gaf de doorslag. Het planet- én het profit- deel was daarmee ingevuld. En met de people, in dit geval de chauffeurs, kwam het ook snel goed. Veruit de meesten vinden het leuk om op LNG te rijden.”
En gereden wordt er. “Wij doen twee shifts per dag met de trucks,” legt Günther Maters uit. “Overdag veelal door Nederland en ’s nachts Duitsland in. We hebben ook LNG-voertuigen die voornamelijk in Duitsland zelf rijden. Toen we er aan begonnen hadden we zo onze twijfels. De auto’s zijn toch een stukje duurder dan een diesel. Maar het is ons 200 procent meegevallen. Met deze kilometrages is die meer investering geen probleem, mede gezien de kosten van de brandstof. Dat optimaliseren wij nog door door ook in België te tanken. Dat hebben we van tevoren allemaal goed uitgerekend.”
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het volledige verhaal!