Het begon met foto’s die het officiële account van Scania UK deelde. Op de foto’s, die verder niet van commentaar zijn voorzien, zien we een moderne Scania met een wel erg lange cabine. Het is een nieuwe S-cabine met daaronder de befaamde 730 pk sterke V8. De cabine van de 6x2 trekker is echter een stuk langer, met zowel het zijruitje als het stuk daarachter flink verlengd. Bij de foto’s circuleert de afkorting CS31, wat zou betekent dat de cabine 110 centimeter langer is dan de standaard CS20 cabine.
Hoewel een aantal bedrijven standaard Scania vrachtwagens van een verlengde cabine kan voorzien, lijkt het hier te gaan om een product uit eigen fabriek. Sowieso staat de Scania op Zweedse platen, maar oplettende kijkers herkenden in de achtergrond een locatie van het Zweedse merk. Het zou hier om Lax gaan, de fabriek waar Scania speciale voertuigen bouwt. Denk hierbij aan brandweerwagens – en de vorige generatie Longline.
Volgens Scania gaat het hier om een verlengde 730S, die tentoongesteld is bij een vergadering van het topmanagement. Het zou hierbij gaan om een prototype, waarbij er geen plannen zouden zijn voor een productieversie. Met de IAA in Hannover op de horizon zou Scania echter best een klapstuk achter de hand kunnen houden.
Natuurlijk past een Scania Longline niet in het rijtje van de Volvo FH Aero en de DAF XG+. Een dergelijk cabine past nog steeds niet in de standaard afmetingen, zelfs na verruiming door de EU. Het is bekend dat Scania werkt aan een verlengde cabine met een ronder neusje. Of deze extra leefruimte voor de chauffeur oplevert, weten we nog niet. Wel biedt het merk nu al een XL-cabine aan, die 70 centimeter extra ruimte biedt. Deze cabine wordt ook door Lax gebouwd en valt binnen de huidige lengtematen.