Lange Scania cabine: Geen verruiming voertuiglengtes

Nieuws
17-06-2021 | Door Iep van der Meer

Onlangs presenteerde Scania de langere CR23 en CS 23 cabines voor de R- en S- serie trucks. In beide gevallen betreft het een verlenging van de cabine met 27 centimeter maar met zo'n Scania moet je wel binnen de geldende voertuiglengtes blijven. De Scania cabine voldoet namelijk niet aan de nieuwe, Europese wetgeving waar DAF gebruik van maakt.

Navraag bij Scania leert ons dat de verlengde cabine in deze vorm niet past binnen de nieuwe wetgeving. Waarschijnlijk moet het front daarvoor een aanpassing ondergaan, maar of Scania dat doet in de toekomst is onduidelijk. Doordat de Scania cabine aan de voorkant niet past binnen de eisen die de Europese Unie daarvoor heeft opgesteld blijft de lengte voor een trekker met opleggercombinatie dus 16,50 meter als je er een Scania voor zet. 

Volgens Scania past de nieuwe, langere cabine wel voor een 13,60 trailer als je kiest voor de 375 wielbasis met de schotel in de 660 positie. Dat is dus 66 cm voor het hart van de achteras. Dit betekent in de praktijk dat het wel heel erg krap wordt en dat je een koeltrailer kunt vergeten, want dat past gewoon niet. Zet je de schotel verder naar achteren, of kies je voor een langere wielbasis dan kom je met de 16,50 meter totale lengte niet uit.

Dit betekent dat de verlengde Scania cabine eigenlijk alleen geschikt is als je met kortere trailers rijdt, bijvoorbeeld met containers, kippers of in het tanktransport. Doordat Scania de cabine aan de buitenkant ongewijzigd laat valt het echter niet op als je wat langer bent, maar als ze je nameten dan kan dat vervelende consequenties hebben.

Voor de nieuwe DAF XG modellen gelden andere regels omdat de nieuwe DAF als eerste voldoet aan de door Brussel opgestelde nieuwe wetgeving voor het stroomlijnen van voertuigen. Dat betekent dat de cabine aan de voorkant moet passen binnen een 'enveloppe' die daarvoor is bedacht. Dat houdt in dat de voorkant smaller moet zijn en dat het front een beetje achterover moet hellen. Aan die eerste eis voor afgeschuinde hoeken lijkt de Scania al wel te voldoen, maar het front staat gewoon te rechtop om aan de nieuwe eisen te voldoen. 

Voor trucks die wel aan de nieuwe Europese eisen voldoen zoals de nieuwe DAF is de cabinelengte eigenlijk vrij, mits de combinatie binnen de eveneens door Europa opgestelde bestreken baan blijft. Dat betekent dat de hoeken van de cabine binnen de draaicirkel van 12,50 meter moeten blijven. Als je het precies wilt weten," target="_blank" rel="noopener noreferrer"> klik dan hier! 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-06-2021
Prolonged-cab-2-press-2021.jpg

Ook Scania komt met een langere cabine

Na de introductie van de DAF XG en XG+ is het Scania die razendsnel reageert met een verlengde cabine. Vanaf eind…
Nieuws
19-09-2024
110 DAF XG plus-1400

België verzint eigen lengteregels

België heeft een eigen interpretatie bedacht voor de maximale lengte van bedrijfswagens die voldoen aan de nieuwe Europese…
Nieuws
13-08-2020
117641506_1916243735184552_6900908928386404440_o_1.jpg

Scania R620 Longline voor Leiv Sand

Leiv Sand Transport AS uit het Noorse Levanger heeft een Scania R620 Longline opnieuw laten spuiten door de Deense…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.