Nederland moet nu dus langzamer rijden om daarmee de CO2 uitstoot zodanig te beperken dat we weer woningen kunnen bouwen. Wat een goed idee, en wat zal dat een stuk schelen! Vooral nu onze buren, de Duitsers een wetsvoorstel om 130 km per uur als maximum in te stellen voor de Autobahn hebben weggestemd. Dat is overigens het zelfde Duitsland waar je subsidie krijgt als je nu overstapt van bruinkool en huisbrandolie naar het duurzame en schone Aardgas.
Even los van de PFAS gekte waarmee de bouw nog verder op slot gaat is de CO2 limiet die we hier hebben afgesproken volstrekt onrealistisch. In Nederland wonen we met 412 inwoners op een vierkante kilometer. Dat is zo’n beetje het dubbele van Duitsland en daarmee is eigenlijk alles gezegd. Natuurgebieden in Nederland liggen al heel gauw in de achtertuin van bebouwing, industrie en snelwegen. Daar kun je in zo’n klein land niet omheen. Eigenlijk mogen onze natuurgebieden zoals die vastgelegd zijn in ‘Natura 2000’ die naam ook helemaal niet hebben. Hoe prachtig de Veluwe ook is, het is natuurlijk niet veel meer dan een parkje als je het vergelijkt met de uitgestrekte bossen van Duitsland of de enorme natuurgebieden in Frankrijk. Door al die parken in Nederland het label ‘Natura 2000’ te geven hebben we ons zelf op slot gezet met normen die misschien voor een land wel werken, maar niet voor een stadsstaatje aan de Noordzee als Nederland.