Lidl neemt maatregelen tegen het starre beleid met betrekking tot lostijden en het door de chauffeurs zelf laden en lossen. Dat doet de Duitse supermarktketen niet uit liefdadigheid, maar tegen betaling van de nodige Euro’s. In een brief die het bedrijf aan Duitse relaties verstuurd heeft staat dat voortaan Lidl personeel ingezet kan worden om trucks te lossen tegen betaling van 40 Euro. Ook kan er, mits dat tijdig wordt aangegeven, afgeweken worden van de zogenaamde slottijden waar binnen gelost moet worden. Dat is handig als er file staat bijvoorbeeld, maar ook hier rekent de supermarktketen geld voor.
Het gaat om een proef die Lidl doet in zes logistieke centra in Noord-Duitsland. Lidl werkt samen met een bedrijf wat gespecialiseerd is in het reserveren van ‘tijdsloten’ zoals dat heet. Wie voor vijf uur in de ochtend, op de dag waarop gelost moet worden aangeeft gebruik te willen maken van de extra service krijgt voor veertig Euro een tijdslot voor de ‘Expressrampe’. Ook kan er buiten de normale openingstijden van het DC gelost worden. Daarvoor moet er eerst een boeking gedaan worden maar dan kan er voor honderd Euro per levering dag en nacht gelost worden. Daarmee wordt voorkomen dat een truck die zijn slottijd mist, bijvoorbeeld door files, een hele extra dag kwijt is.
Waarschijnlijk bedoeld Lidl het allemaal goed, en het aanbod om buiten openingstijden te kunnen lossen is een verruiming die lucht kan geven op de planning. Met het aanbieden van Lidl personeel om te lossen voor veertig Euro slaat de supermarktketen echter de plank volledig mis. Volgens de Duitse ADSp, maar ook volgens CMR condities dient de ontvanger namelijk zorg te dragen voor het lossen van de goederen. Als chauffeur hoef je strikt genomen alleen toegang te verschaffen tot de laadruimte en toezicht te houden op het laden en lossen. Dit, tenzij er andere afspraken gemaakt zijn natuurlijk.
Die afspraken zijn van enorm belang want je bent als chauffeur niet verzekerd als je in een DC een ongeluk krijgt. Stel dat je met een palletkar over je eigen voeten heen rijdt op de ramp bij een klant, dan heb je echt een probleem. De verzekering van je werkgever kan namelijk zeggen dat je daar voor eigen rekening en risico aan het werk was omdat dit gewoon niet tot je taken behoort. Nogmaals, tenzij je baas daar afspraken over gemaakt heeft met de verlader.