Nieuws
01-04-2022 | Door Iep van der Meer

Het tanken van LNG wordt steeds duurder. Een jaar of twee geleden lag het prijsniveau rond de 85 Eurocent maar vandaag werden er al prijzen van 3,20 incl BTW en hoger genoteerd aan de pomp.

Vervoerders die voor LNG gekozen hebben voor een verduurzaming van het wagenpark krijgen hiermee behoorlijk het deksel op de neus. Natuurlijk had het rijden op LNG meer voordelen, zoals de Maut vrijstelling, maar de aanschaf van zo’n LNG truck vergt ook een hogere investering. Met het huidige prijsniveau stijgt het water tot de lippen van vervoerders, want hoewel diesel ook erg duur is geworden is dat op dit moment altijd nog aantrekkelijker dan LNG.

Het rijden op LNG zorgt voor een belangrijke CO2 reductie en met de overstap naar Bio-LNG wordt dat nog beter. Voor veel vervoerders was de stap naar deze duurzame brandstof dan ook een mooie in het kader van het duurzamer maken van wegtransport. Met de huidige prijzen worden die duurzame ambities echter wel heel kostbaar. Toch blijft LNG een belangrijke stap naar verduurzaming en het grote voordeel is dat het inmiddels overal verkrijgbaar is. Voor de toekomst wordt er gewerkt aan meer LNG import uit andere landen dan Rusland en er zijn plannen voor nieuwe terminals. Daarnaast ligt de focus nu op Bio-LNG. Dat is gas dat gemaakt wordt door vergisting van etensresten en mest waardoor het een circulaire brandstof is. Bio-LNG komt nu nog vooral uit Scandinavië maar ook in Nederland zijn nu initiatieven. Voor de korte termijn zal de prijs van LNG echter nog hoog blijven, zeker zolang er onduidelijkheid is over de situatie in Rusland. Het meeste LNG komt namelijk uit dat land.

Voor de korte termijn hoopt de LNG lobby op ingrijpen door de overheid met bijvoorbeeld accijnsverlaging voor LNG om op die manier de verduurzaming te stimuleren.