Reden voor de introductie van een speciaal model is natuurlijk de enorme truckmarkt in China. Er werden daar vorig jaar maar liefst 768.000 trucks verkocht, en dat was eigenlijk een enorm dieptepunt. Een jaar eerder waren dat er namelijk 1,6 miljoen! Als je dat vergelijkt met Europa (336.000) of de USA (476.000) dan zijn dat gigantische aantallen. Logisch dus dat Mercedes zijn graantje wil meepikken van die enorme markt.
Daarvoor moest het product echter wel aangepast worden, want de Chinese truckmarkt wordt gedomineerd door de goedkope, eigen merken. Voor Mercedes reden om de Actros C te ontwikkelen. Dat is een Actros, maar dan met het vorige model dashboard, dus zonder die I-Pad achtige schermpjes, en met een normale handrem. Verder zijn er geen LED lampjes maar gewone gloeibolletjes. De grootste besparing zit hem echter in de aandrijflijn. Onder de cabine staat een in China in licentie geproduceerde Cummins dieselmotor met 470 of 580 pk. Deze krachtbron voldoet aan de Chinese emissie eisen die vergelijkbaar zijn met Euro-6.
De versnellingsbak wordt ook lokaal geproduceerd, onder licentie van ZF. De 12- traps geautomatiseerde bak is waarschijnlijk de As-Tronic, maar dan dus uit Chinese productie.
Het resultaat van de besparingen op componenten en arbeidsloon is dat de Actros 6x4 zoals je die hier ziet verkocht wordt voor rond de 70.000 Euro. Dat is grofweg de helft van de catalogusprijs die in Europa geldt. Overigens kan de Chinese klant ook kiezen voor een eigen Mercedes-Benz krachtbron en versnellingsbak, maar dan is het prijskaartje ongeveer 10.000 Euro hoger.