In Amerika heeft Mack de Anthem truckserie onthuld. Het gaat om een lange afstandstrekker waarbij de klant kan kiezen uit motoren van 11 of 13 liter die 325 tot 505 pk leveren. Een daarvan heeft turbocompound, en die is goed voor 445 pk.
Mack gebruikt het turbocompound systeem om bij lage toeren nog meer koppel te kunnen genereren. Volgens Mack kan de turbocompound nu al bij 900 toeren maximaal presteren. Toch heelt de Mack Anthem dan nog een top van bijna 100 km/h, wat in de VS heel gewoon is.
Klanten kunnen kiezen voor de mDrive transmissie, die wij kennen als I-Shift van moederbedrijf Volvo. Overigens komt daar ook de turbocompound techniek vandaan. Rond 2013 overwoog Volvo die techniek ook op Europese trucks te gaan aanbieden, I-Torque geheten, maar het kwam er niet van. Mercedes levert het systeem wel op de 630 pk versie die we tegen komen in het topmodel van de Actros.
Stijlvol
Bij de Anthem heeft Mack gekozen voor een stijlvol interieur waar alles draait om ruimte en om een sportief, stijlvol dashboard. De Anthem heeft zelfs een afgeplat sportstuur! Ter bediening van de automaat (Mack biedt ook keuze uit handbakken) moet de chauffeur knoppen op het dashboard bedienen, net zoals hier dat in Europa sinds enige tijd optioneel leverbaar is in de Volvo FM, FMX en FH modellen.