“Dat het een Scania moest worden stond voor mij vast”, aldus Antoon Meulendijks, directeur van MDH Rondhout BV. “Dat is grotendeels ingegeven door de goede ervaring die ik tot nu toe met het merk heb sinds ik mijn eerste 650 pk V8 kocht. En zeker ook vanwege de topservice van de dealer in Someren. En verder is het ook een deel emotie. Want de chauffeur wilde graag een V8.” De keuze viel op de versie van 590 pk vanwege de hellingen in het bos die de Scania soms moet nemen.
Motortunnel
“Alleen had een V8 op een zwaar en dus hoger XT chassis nogal wat voeten in aarde. Want daardoor komt de motor ook iets hoger in het frame en dat past standaard weer niet onder de vlakke vloer van de gewenste S cabine. Gelukkig is een Scania zeer modulair te bouwen en als Special order kon er een S cabine geleverd worden met de vloer van een R. Die heeft wel een lage tunnel en daarmee werd het project toch mogelijk”, legt Meulendijks uit.
MDH Rondhout heeft zeven machines die in één keer bomen kunnen opzagen, strippen, inkorten en stapelen. De boomstammen worden vervolgens naar een bosweg gebracht. De Scania, één van de tien trucks van het bedrijf, wordt ingezet om hout uit het bos te rijden. Om te voorkomen dat de Scania zich hier vast rijdt, is hij voorzien van een mechanisch inschakelbare voorwielaandrijving.
Hoewel MDH uiterst efficiënt werkt, leggen de vrachtwagens toch rustig 100.000 kilometer per jaar af. “Waarvan een deel heel spannende offroad”, grinnikt Meulendijks. “Die zijn natuurlijk het leukste. Toch doen wij tegenwoordig makkelijk zeven tot acht jaar met een auto. Vroeger maar vier tot vijf. Wat dat betreft verloochent een Scania zijn bosrijke Zweedse herkomst niet.”