In 2021 zijn in Nederland in totaal 12.082 nieuwe zware bedrijfswagens (vrachtwagens) geregistreerd. Een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2020, toen in totaal 11.170 vrachtwagens werden geregistreerd. Ook de registraties van nieuwe lichte bedrijfswagens (bestelwagens) lieten positieve cijfers zien en stegen met 13,3 procent ten opzichte van 2020 naar in totaal 68.443 stuks. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC.
De verkoop van vrachtwagens is in 2021 dankzij de aantrekkende economie en toenemende investeringen door ondernemers flink opgeveerd tot bijna 12.100 stuks. Dit aantal had volgens RAI Vereniging en BOVAG nog hoger kunnen liggen als fabrikanten hun volledige productiecapaciteit hadden kunnen benutten. Helaas wordt ook deze branche geraakt door de stagnerende toelevering van onderdelen, waaronder computerchips. Mede hierdoor viel ook het aantal registraties afgelopen december 18,6 procent lager uit (656 stuks) dan een jaar eerder toen nog in totaal 806 vrachtauto’s werden gekentekend.
Alle merken profiteren
In de statistiek is duidelijk te zien dat DAF het goed heeft gedaan, het merk is duidelijk nummer 1. Zelfs de eerste 32 XG en XG+ exemplaren zijn al geregistreerd in 2021, 32 stuks om precies te zijn. Zonder chiptekorten waren het er vast meer geweest. Dat geldt ook voor andere merken: Volvo en Scania zitten in het zware segment krap 20 trucks van elkaar: Volvo wint de strijd nipt. Mercedes verkoopt bijna 50% meer Actros trucks dan in 2021. Ook de andere merken profiteren, Iveco verdubbelt bijna, maar bij een merk met een bescheiden marktaandeel heb je dat al gauw natuurlijk. Maar toch moet je het maar doen!
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!