Drowa Vloerisolatie zet een nieuwe mega volume LZV combinatie in voor het vervoer van isolatiemateriaal. Onlangs leverde DAF Trucks dealer BSF in Leeuwarden een DAF XF 440 bakwagen af die als basis dient voor de LZV combinatie. Het gaat hierbij om een FAN chassis in Low Deck uitvoering.
Directeur- eigenaar Kees de Vries van Drowa was op zoek naar een efficiënte wijze voor het vervoer van zijn volumineuze isolatie producten. ,,Wij isoleren kruipruimtes van woningen met gerecyclede polystyreen chips. Dat is een bijzonder volumineuze lading waarvoor we zoveel mogelijk volume nodig hebben. Wij laden de chips in Zuid Limburg en om leeg rijden te voorkomen nemen we vaak lading mee naar het zuiden. Onze nieuwe trucks moeten om die reden niet alleen heel veel volume mee kunnen nemen, maar ook gewicht. In nauwe samenwerking met BSF en met T-Rent als vertegenwoordiger van de H&W carrosserie- en aanhangwagens kwamen we tot dit bijzondere LZV concept. De laadbakken zijn grofweg acht, zeven en zes meter lang van voor naar achter. Door de beide aanhangwagens uit te rusten met zware tien tons SAF assen met dubbele montering ontstond er een laadvermogen van 31 ton binnen Nederland’’.
Wendbaar
De keuze voor de bijzondere configuratie ging niet over één nacht ijs. Kees de Vries: ,,Wij moeten zowel op industrieterreinen als in woonwijken uit de voeten kunnen en dat lukt uitstekend met deze combinatie. Door één aanhangwagen aan de rand van de stad te laten staan kunnen we vrijwel overal komen. Het DAF FAN chassis met de gedwongen gestuurde naloopas is uiterst wendbaar. Bovendien is de tandemas aanhangwagen voorzien van ‘Optiturn’ op de tweede as. Daardoor draait deze aanhanger bijzonder kort’’. De opbouw van de combinatie is in principe een schuifzeil carrosserie maar daarin hangt een soort binnen voering. Door afgedekte openingen, boven in de zijwanden kunnen de polystyreen chips eenvoudig naar binnen geblazen worden. Voor het aanbrengen van de isolatielaag in de woningbouw reist er een apart voertuig mee met een pomp installatie. De Vries: ,,Met deze oplossing kunnen we 170 kubieke meter polystyreen meenemen, genoeg om een hele dag huizen te isoleren. Het grote voordeel van de door ons zelf ontwikkelde binnen voering is dat die eenvoudig uitneembaar is. Zonder die voering is het een normale schuifzeil combinatie die geschikt is voor alle voorkomende soorten lading. Dat is belangrijk, want daarmee beperken we lege kilometers zoveel mogelijk’’.
Wennen
Chauffeur op de nieuwe DAF Super Space Cab is Bert Allema. Hij sprak zijn voorkeur uit voor een DAF Super Space Cab en dat was voor zijn baas reden genoeg om zaken te doen bij de DAF dealer. ,,Ik ben heel trots op deze combinatie. Het is echt wat bijzonders geworden en ik kijk er naar uit om er mee de weg op te gaan. Ik heb uiteraard al wat geoefend met het lange span, en dat is eerst best even wennen. Als je éénmaal door hebt dat je met de eerste aanhangwagen de tweede stuurt dan gaat het wel. Eigenlijk stuurt het daardoor als een molenstel- aanhangwagen.''
Duurzaam
Drowa is met de nieuwe LZV combinatie bijzonder duurzaam bezig. Allereerst koos Drowa voor de uiterst efficiënte en schone DAF MX11 Euro-6 krachtbron, maar door meer mee te nemen per rit daalt de CO2 uitstoot per kubieke meter. Daarbij komt dat er dankzij de gekozen configuratie meer kans is op retourlading doordat ook zware lading nu meegenomen kan worden. ,,Tel dat bij het duurzame karakter van onze onderneming en je ziet dat overal over nagedacht is. Onze vloerisolatie met gerecyclede polystyreen zorgt namelijk al snel voor enorme besparingen op de stookkosten, en ook dat draagt bij aan een lagere CO2 uitstoot’’ aldus Kees de Vries.
Op de foto zie je VLNR chauffeur Bert Allema, Heine de Vries van BSF en Drowa directeur Kees de Vries.