Het Finse transportbedrijf Vähäla Logistics heeft te maken met extreme winterse weercondities, zoals je ze bijna niet op het Europese continent tegenkomt. De nieuwe Actros 2663 van de logistiek dienstverlener maakt de lange ritten door het hoge, ijzige noorden makkelijker en aan vermogen geen gebrek.
De Finse winter kent in het zuiden van het land dagen die beginnen met temperaturen van iets boven het vriespunt, terwijl in de noordelijke provincies het kwik zomaar min 40 graden Celsius kan aangeven. De nieuwe Actros van Vähäla Logistics moet er desondanks voor zorgen dat de ritten altijd vlekkeloos verlopen. De MirrorCam is onderdeel van deze nieuwe Actros.
Verwarmde lenzen
De MirrorCam heeft de hoofdspiegels en de groothoekspiegels aan de buitenkant van de truck vervangen door twee compacte, gestroomlijnde camera’s op het dakframe. De beelden worden weergegeven displays op de A-stijlen in de cabine. In alle weersomstandigheden biedt de MirrorCam goed zicht, zelfs in de extreme Finse winter. Zodra de temperatuur onder de 10 graden Celsius zakt, worden de cameralenzen verwarmd. Bovendien zorgt de lichtgevoeligheid ervoor dat de MirrorCam zelfs 's nachts goed zicht biedt, zegt Mercedes. Door het compacte ontwerp zijn deze camera’s volgens het merk ook veel minder vatbaar voor vuil, zoals spatwater.
Tot 76 ton
Vähälä Logistics zet de nieuwe Actros in als Super Eco Combi. Dergelijke combinaties van een trekker met twee opleggers zijn sinds 2019 in Finland toegestaan. Deze mogen 34,5 meter lang zijn en in totaal tot 76 ton wegen. Ter vergelijking: in Nederland mag een LZV een lengte hebben van maximaal 25,25 meter en een gewicht met een maximum van 60 ton. In Finland moeten trekkende voertuigen met een treinlengte van 28 meter volgens de wet een digitaal camerasysteem hebben.
De Mercedes-Benz Actros biedt een dergelijke camerasysteem standaard aan in de vorm van de MirrorCam. Dit camerasysteem biedt ondersteuning bij bijvoorbeeld het navigeren van bochten, waarbij de camera meedraait om zicht te houden op de hele combinatie. De bestuurder heeft daardoor altijd het einde van de trailer in het vizier, zelfs in het geval van een Super Eco Combi, aldus Mercedes. Bovendien schakelt het grote display bij het achteruitrijden over naar een groothoekstand, waardoor de bestuurder meer overzicht heeft.
Vähälä Logistics
Vähälä Logistics heeft haar hoofdkantoor in de noord Finse stad Oulu. De vracht van het transportbedrijf varieert van pulp voor papierproductie tot medische producten en, niet te vergeten, levensmiddelen voor supermarkten. Een andere belangrijke pijler is het vrachtvervoer namens DB Schenker. Het transport wordt mede mogelijk gemaakt door de vloot van 200 vrachtwagens, waarvan 65 Mercedes-Benz trucks.