Mercedes-Benz: boetes CO2-uitstoot zijn oneerlijk

Nieuws
17-02-2025 | Door Maarten van der Westen

Wij produceren volop elektrische vrachtwagens, maar er dreigen nog steeds enorme boetes, stelt Daimler Truck. De politiek kan beter kijken naar alternatieve oplossingen, zoals waterstof.

Wij worden gestraft voor onze investeringen, zo stelt Daimler Truck in een brandbrief en een media-campagne. De productie van elektrische vrachtwagens bij Mercedes-Benz draait volop. Toch dreigen er hoge boetes. Het is echter niet onze schuld dat transportbedrijven niet elektrisch gaan rijden, aldus Daimler Truck. De laadinfrastructuur is nog lang niet toereikend en dat gaat nog jaren duren.

Daimler Truck stelt daarom dat de regels aangepast moeten worden. Het mag niet zo zijn dat de politiek boetes gaat uitdelen terwijl ze zelf verantwoordelijk is voor de netcongestie en de bureaucratie die elektrificatie tegenhoudt. Daarom moeten de CO2-doelen bijgesteld worden en moet er ook aandacht komen voor waterstof als duurzame oplossing, zo stelt de Duitse fabrikant.

Lees er meer over bij Transport en Milieu: klik hier.

Transport & Milieu

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
18-01-2024
Mercedes SK (2)-1400

De Mercedes-Benz 1938 V8 van Simon de Pater

Als je vandaag de dag een V8 wilt dan kun je nog maar bij één merk terecht. Vroeger (toen alles beter was)…
Nieuws
25-04-2024
23DT145_003 (960 x 640)

Vervaeke gaat Mercedes GenH2 testen

Vervaeke is één van de vijf bedrijven die de GenH2 waterstoftruck van Mercedes-Benz mag testen
Nieuws
07-02-2022
parking_nobis_LR.jpg

Vrachtwagens in EU gemiddeld 13,9 jaar oud

Het aantal middelzware en zware vrachtwagens in de EU is in 2020 met 1,7 procent toegenomen tot 6,2 miljoen…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.