De Duitse auto-industrie heeft het moeilijk. Ze proberen overal op te besparen. De oproep van Mercedes-Benz aan zijn transporteurs om de tarieven per 1 februari met 10% te verlagen, is echter niet in goede aarde gevallen. Volgens de Duitse branche-organisatie BGL (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung) betekent de oproep een doodsteek voor Duitse transportbedrijven en een uitnodiging voor goedkope Oost-Europese bedrijven.
De problemen in de auto-industrie moeten niet opgelost worden over de ruggen van de transportbedrijven, stelt BGL. Zij zijn niet verantwoordelijk voor het mislukte beleid van de auto-industrie, en hoeven daar ook niet de dupe van te worden. Volgens BGL creëert Mercedes-Benz met zijn oproep aan zijn transporteurs een dumpingconcurrentie waar niet alleen de Duitse transportsector onder leidt, maar de hele Duitse economie.
Onwaardig
Prof. Dr. Dirk Engelhardt van de BGL: “De auto-industrie heeft zich vorig jaar nog hard gemaakt voor een verdubbeling van de Maut-kosten, waardoor de kosten van een vrachtwagen zo’n 20.000 Euro per jaar zijn gestegen. En dat terwijl de gemiddelde marge tussen de 0,1 en 2% ligt. Iedereen die hier niet aan meewerkt, omdat het niet haalbaar is, zal zijn opdracht verliezen aan een Oost-Europese prijsdumper, die hun chauffeurs minder dan het minimumloon betalen. Dit soort praktijken zijn een merk als Mercedes-Benz onwaardig.”
BGL heeft Mercedes-Benz gevraagd de eisen zo snel mogelijk te heroverwegen. Misschien moeten de hoge heren van Mercedes-Benz eens gaan praten met hun collega’s van Daimler Truck.