Iran is dankzij internationale sancties afgesneden van de rest van de wereld. Hierdoor heeft het land een zeer boeiende auto-industrie. Het staatsbedrijf Iran Khodro is de grootste autobouwer van het land. Het bouwt zo’n 600.000 auto’s per jaar. Dit zijn veelal oude Westerse auto’s, zoals Peugeots en Citroëns. Ook maakt Iran Khodro zijn eigen modellen onder de naam Samand. Dankzij een samenwerking met Mercedes-Benz maakt Iran Khodro ook modellen van het Duitse merk, waaronder ook vrachtwagens.
De Mercedes-Benz Kurzhauber – zo genoeg vanwege zijn korte motorkap – begon in 1959 onder de naam L 337. De stoere vrachtwagen was al snel populair in Zuid-Amerika, Azië en Afrika. In Duitsland eindigde de productie in 1977, maar elders bleef men de Kurzhauber bouwen. In Zuid-Amerika kreeg hij in de jaren ‘80 zelfs een flinke update. Hier wordt de vrachtwagen ondertussen echter ook al zo’n 30 jaar niet meer gebouwd. In Iran bleef Iran Khodro ze echter bouwen.
Populair
Het is een bizar gezicht: een spiksplinternieuwe vrachtwagen met een ontwerp uit de jaren’50. Iran Khodro bouwt twee versies: de 19-tons WH 1924 en de 24-tons WH 2624. Nog altijd heeft de Kurzhauber zijn kenmerkende grille met ronde koplampen en Mercedes-ster. Onder de motorkap ligt een dieselmotor gebaseerd op de OM 355, die ruwweg voldoet aan de Euro 4 normen. Het dashboard is uiteraard analoog, al hebben de tellers ook in de loop van de jaren een update gekregen.
In Iran is de oude Mercedes-Benz nog altijd populair. Dit is niet heel gek, want ze zijn simpel en solide. Op het vlak van comfort kun je de chauffeurs echter niet benijden. Het lijkt erop dat de Mercedes-Benz Kurzhauber het oudste model is dat nog altijd in productie is. Nog even echter: naar verluid eindigt de productie van de Kurzhauber in juli. Niet slecht, na 66 jaar.