Mercedes Kurzhauber wordt nog steeds gebouwd

Nieuws
26-05-2025 | Door Maarten van der Westen

In 1959 was de Mercedes-Benz L 337 ‘Kurzhauber’ een zeer innovatieve vrachtwagen. Ondertussen zie je ze hier al jaren alleen nog maar bij oldtimer-meetings. Toch wordt deze klassieke Mercedes-Benz nog altijd gebouwd in Iran, al is het nog maar even.

Iran is dankzij internationale sancties afgesneden van de rest van de wereld. Hierdoor heeft het land een zeer boeiende auto-industrie. Het staatsbedrijf Iran Khodro is de grootste autobouwer van het land. Het bouwt zo’n 600.000 auto’s per jaar. Dit zijn veelal oude Westerse auto’s, zoals Peugeots en Citroëns. Ook maakt Iran Khodro zijn eigen modellen onder de naam Samand. Dankzij een samenwerking met Mercedes-Benz maakt Iran Khodro ook modellen van het Duitse merk, waaronder ook vrachtwagens.

De Mercedes-Benz Kurzhauber – zo genoeg vanwege zijn korte motorkap – begon in 1959 onder de naam L 337. De stoere vrachtwagen was al snel populair in Zuid-Amerika, Azië en Afrika. In Duitsland eindigde de productie in 1977, maar elders bleef men de Kurzhauber bouwen. In Zuid-Amerika kreeg hij in de jaren ‘80 zelfs een flinke update. Hier wordt de vrachtwagen ondertussen echter ook al zo’n 30 jaar niet meer gebouwd. In Iran bleef Iran Khodro ze echter bouwen.

Populair

Het is een bizar gezicht: een spiksplinternieuwe vrachtwagen met een ontwerp uit de jaren’50. Iran Khodro bouwt twee versies: de 19-tons WH 1924 en de 24-tons WH 2624. Nog altijd heeft de Kurzhauber zijn kenmerkende grille met ronde koplampen en Mercedes-ster. Onder de motorkap ligt een dieselmotor gebaseerd op de OM 355, die ruwweg voldoet aan de Euro 4 normen. Het dashboard is uiteraard analoog, al hebben de tellers ook in de loop van de jaren een update gekregen.

In Iran is de oude Mercedes-Benz nog altijd populair. Dit is niet heel gek, want ze zijn simpel en solide. Op het vlak van comfort kun je de chauffeurs echter niet benijden. Het lijkt erop dat de Mercedes-Benz Kurzhauber het oudste model is dat nog altijd in productie is. Nog even echter: naar verluid eindigt de productie van de Kurzhauber in juli. Niet slecht, na 66 jaar.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
27-05-2025
VolvoVNLtest3 (960 x 960)

Volvo VNL getest onder extreme omstandigheden

In Alaska wordt de Volvo VNL aan de meest extreme weersomstandigheden blootgesteld.
Nieuws
27-05-2025
Ankersmid1 (960 x 630)

Loonbedrijf Eijsink-Ankersmid kiest voor Scania

De zilveren Scania Super kleurt mooi bij de mestoplegger van het bedrijf uit Bentelo.
Nieuws
27-05-2025
IMG20241218093547-1-1400

Op bezoek bij DAF in Eindhoven

Op bezoek bij DAF in Eindhoven
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.