Mercedes-Benz is één van de weinige merken die nog een torpedo model bouwt. Ok, het is een model wat je niet dagelijks ziet, maar ze bouwen hem wel degelijk. Nieuw is dat er voortaan ook meer krachtige motoren onder de verlengde neus staan.
De Zetros kwam oorspronkelijk uitsluitend met de 7,2 liter grote zespitter met een vermogen van maximaal 330 pk. Het koppel bedroeg 1300 Nm. Voor heel veel toepassingen was dat kennelijk niet genoeg en je moet je afvragen of zo'n klein motortje het heel lang volhoud onder zware omstandigheden. Vandaar dat er nu gekozen is voor het motorblok uit de oude Axor modellen, de 12 liter grote zes-cilinder in lijn motor die in Brazilië geproduceerd wordt.
Nu ben ik altijd een grote liefhebber geweest van deze motor want anders dan de V-motoren van dit merk waren dit wél hele pittige, snel reagerende diesels. Het karakter van deze motor is nog het best te vergelijken met de oude Cummins motoren van ver voordat de Euro normen roet in het eten gooiden. Of juist niet, qua roet dan..
Feit is namelijk dat het met al die moderne motoren zo is dat je nooit meteen een duw in je rug krijgt als je gas geeft. Er moet bij moderne trucks namelijk eerst onderhandeld en 'gecommuniceerd' worden. De boordcomputer overlegt op basis van de informatie van tientallen sensoren in motor, uitlaatunit en zelfs de versnellingsbak of er voldaan kan worden aan het verzoek om meer vermogen. Dat wordt dan vervolgens heel voorzichtig opgebouwd om vooral maar niks uit te stoten aan extra roet of CO2. Dat is allemaal heel duurzaam maar het haalt wel een stukje lol weg.
Welnu, die aloude Axor motor die deed dat wel heel goed. Die motor 'hing aan het gas' zoals dat vaak omschreven werd. Helaas haalde die de Euro-6 normen dan ook niet. Voor de nieuwe sterkere Axor hoeft dat ook niet want die wordt vooral verkocht in delen van de wereld waar niet alleen de truck, maar ook de chauffeur nog gewoon mag roken.
De nieuwe Axor met zijn verlengde neus is leverbaar met vermogens tot 428 pk en levert een koppel van 2100 Nm. Deze motor is uitsluitend als Euro-3 leverbaar in combinatie met een manuele zestien bak. Kijk, dat is nog eens ouderwets rijden, en ik hoop dat we hier heel snel een keer mee mogen stoeien!