Vanaf 1 juli is het officieel mogelijk om examen te doen met de MirrorCam, het camerasysteem dat de buitenspiegels vervangt op de Mercedes Actros.
De nieuwe Actros staat vooral bekend om de MirrorCam die met twee displays de reguliere buitenspiegels vervangt. Naast dat dit een positief aerodynamisch effect heeft en daardoor ook bijdraagt aan een lager brandstofverbruik, zorgt de MirrorCam voor extra veiligheid, zegt Mercedes. Het beeld op de displays draait in de bochten mee zodat de gehele combinatie zichtbaar blijft. Met afstandslijnen kan de afstand ten opzichte van achteropkomend verkeer of bij het aandocken beter worden ingeschat. Hoewel de RDW de MirrorCam vorig jaar al heeft goedgekeurd, waren buitenspiegels nog wel verplicht voor het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). Sinds 1 juli is dat nu veranderd en mogen aspirant chauffeurs ook examen doen in een truck uitgerust met dit systeem.
Eerste lestruck de weg op
Rijschoolhouder Edwin Striekwold uit Doetinchem raakte snel enthousiast over de beschikbare techniek van de Actros en de potentie om nu al met technieken te kunnen lessen die de komende jaren op grotere schaal worden toegepast in het wegvervoer. Striekwold nam een 1840 LS in gebruik die is voorzien van nagenoeg alle beschikbare veiligheids- en assistentiesystemen. Edwin Striekwold: “Dan heb ik het vooral over alle veiligheidssystemen en Active Drive Assist dat semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Daarin is Mercedes-Benz verder dan andere merken. Voor de Code 95 nascholing zijn er ook modules voor ADAS-trainingen (Advanced Driver Assistance Systems) en daar is deze Actros natuurlijk bijzonder voor geschikt.” Active Drive Assist koppelt onder meer veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist en de afstandsregeling met stop & go aan de cruisecontrol waardoor de Actros semi-autonoom kan rijden. Naast de standaard MirrorCam, die nu nog opgebouwd moet worden nu het mag op een lestruck, en noodremassistent Active Brake Assist 5 leverde dealer Wensink de Actros met SideGuard Assist voor extra veiligheid in de dode hoek.
Multimedia Cockpit Interactive
De StreamSpace-cabine is voorzien van de Multimedia Cockpit Interactive met twee grote kleurendisplays waarvan één met touchscreen bediening. Die is uitgerust met speciale trucknavigatie en de unieke Mercedes-Benz Truck App Portal. Het bed in de Actros is vervangen door een tweezitsbank.