De E-Actros 600 Long Haul wordt getest op het voormalige militaire terrein in Münsingen en op openbare wegen in de omgeving. Vooral de uitdagende Swabische Alp is met zijn hellingen een mooie locatie voor de testen onder wisselende omstandigheden. Mercedes is onderweg met zowel een bakwagen als een trekker- oplegger combinatie.
Zoals gezegd volgt de officiële presentatie dit najaar, om precies te zijn op 10 oktober. BIGtruck is natuurlijk van de partij! Daarna zal de serieproductie in 2024 op gang moet komen. De trucks zijn goed voor een range tot 500 kilometer op één acculading.
Facelift voor de Actros L
Opvallend is dat de nieuwe E-Actros een afwijkend ontwerp krijgt. De op de IAA gepresenteerde truck met het vlakke, dichte front zoals je hier onder ziet wordt het duidelijk niet, maar hoe de definitieve vorm er uit ziet blijft nog even een geheim. Wel is te zien dat de Actros een boller front krijgt. Dat nieuwe frontje verwachten we ook voor de diesel versies, wat een eerste grote facelift voor de Actros betekent.
Verder is te zien dat Mercedes er, net als Scania en DAF voor kiest om de spatborden aan het chassis te monteren in plaats van aan de cabine. Een langere cabine versie van de Actros, wat mogelijk zou moeten worden door het gestroomlijnde front, is nog niet gespot. Het is dan ook onduidelijk of Mercedes daarin DAF gaat volgen op dit moment.