Al eerder schreven we over Nanno Janssen GmbH. Het bedrijf rijdt ondertussen al met 27 elektrische vrachtwagens van verschillende merken door heel Europa. Hierbij is het bedrijf niet bang voor een uitdaging. Zo mocht zijn bekendste chauffeur, Tobias Wagner, onlangs met zijn Mercedes-Benz eActros 600 naar Turkije. Een rit van 3.700 kilometer met een elektrische vrachtwagen, dwars door Oost-Europa.
Laadstations
De rit was ook geen promotietocht of testrit. Nanno Janssen vervoert machines door heel Europa. De combinatie van Tobias woog dan ook 39 ton toen hij naar Aksaray in Turkije vertrok. Onderweg moest hij verschillende keren opladen. Oostenrijk en Hongarije vormde hierbij geen probleem: hier waren genoeg laadstations van Ionity te vinden.
In Roemenië vond Tobias bij zowat elk OMV Petrom-station een laadpaal. In Walachei stuitte hij op een groot laadplein voor vrachtwagens. Hoewel er in Bulgarije geen laadpalen langs de snelweg waren, kon Tobias toch elke keer opladen zonder de oplegger af te koppelen. In Turkije vond Tobias bij elke truckstop snelle laadpalen voor vrachtwagens.
Andere uitdagingen
Zo kwam Tobias zonder problemen met zijn eActros 600 aan op de plaats van bestemming. Hij gaf toe dat de rit een uitdaging was, maar niet vanwege zijn elektrische vrachtwagen. In Roemenië moest Tobias geregeld uitwijken naar lokale wegen omdat er geen snelweg was. Op de grens met Bulgarije moest hij lang wachten tot hij door mocht. Eenmaal in Bulgarije liep de route soms over onverharde wegen. Bovendien golden er daar rijverboden afhankelijk van de temperatuur, omdat het soms meer dan 40 graden was.
“Een elektrische vrachtwagen en de laadinfrastructuur waren de minste van mijn problemen”, vertelt Tobias. Na aankomst in Turkije vertrok hij met zijn eActros 600 naar Portugal. Nanno Janssen laat echt zien hoe transport op de lange afstand eruit ziet met een elektrische vrachtwagen.
Een verslag van de rit naar Turkije vind je op de YouTube-pagina van Tobias, klik hier.