Mesthandelaar G.J. van Leeuwen uit Bruchem nam recent twee Scania’s 6x2*4 R580 V8 bakwagens in gebruik. Eén van de trucks is uitgerust met een hoge R-cabine, een gestuurde naloopas en een aluminium laadbak. De tweede is iets meer old skool opgebouwd met een normale dakhoogte.
“Mijn opa begon ermee en inmiddels zijn we al 45 jaar actief in de verwerking van paardenmest,” vertelt de derde generatie Van Leeuwen over zijn bedrijf. Joost rijdt met zeven voertuigen in de afvoer van paardenmest en het plaatsen van speciale mestcontainers. Binnen zijn twee merkenbeleid is Scania dan het zwaarste vertegenwoordigd. “Dat wij voor Scania’s kiezen, heeft toch wel te maken met mijn voorliefde voor de V8. Los van het feit dat ik genoeg vermogen wil, zoek ik vooral ook een oerdegelijke motor. En dan is de Scania V8 natuurlijk een heel goede auto. Wij rijden met zo’n 80.000 kilometer per jaar dan weliswaar geen extreem grote afstanden, maar we rijden er wel zeker 10 jaar mee.”
Daarbij maken de chauffeurs bij Van Leeuwen heel veel PTO-uren. “Bij ons werken, betekent dat je bijna net zoveel achterop de truck zit, als dat je voor in de cabine rijdt”, vertelt Joost. “Want achterop al onze trucks staat een kraan. Daarmee schept de chauffeur de mest uit de containers in de laadbak van de truck. Omdat hij daar zoveel uren doorbrengt, kiezen wij de laatste 20 jaar voor kranen met een gesloten opbouw; een kleine cabine met verwarming. Dat is puur voor het comfort. Anders werkt de chauffeur de helft van de tijd buiten in weer en wind.”