Het lijkt erop dat de markt voor nieuwe vrachtwagens weer aantrekt in Europa, als we de cijfers van MAN en Scania uit het derde kwartaal als lijdraad nemen. Ondanks de uitdagende omstandigheden, zoals toenemende kosten en langdurige onzekerheid, noteerden de fabrikanten aanzienlijk meer bestellingen. Het aantal geleverde nieuwe vrachtwagens lag dan wel lager, toch bleef de winst op peil.
MAN noemde de resultaten van het derde kwartaal ‘robuust’. Het bedrijf noteerde een winstdaling van 1 procent. Het aantal geleverde vrachtwagens daalde met 5 procent, van 46.275 stuks in 2024 tot 44.047 dit jaar. De verkopen stegen echter met 4 procent ten opzichte van vorig jaar, naar 71.672 voertuigen. Bij de bussen en bestelauto’s ging het erg goed: hier werden 35 procent en 18 procent meer exemplaren van verkocht.
Bij Scania daalde de winst iets meer: met 3 procent. Ook hier bleef het aantal geleverde vrachtwagens achter. Er werden 21.545 nieuwe voertuigen afgeleverd, een daling van 1 procent. Met name in Brazilië deed het slecht. Het aantal nieuw bestelde vrachtwagens steeg echter spectaculair met 20 procent tot 20.492 vrachtwagens. Zowel MAN als Scania zagen een flinke toename in orders voor elektrische vrachtwagens.





