Minister wil APK en kentekenplicht voor tractoren

Nieuws
20-12-2018 | Door Tim de Jong

Minister Van Nieuwenhuizen (IenW) stuurt in januari 2019 opnieuw een wetsvoorstel naar de Kamer, waarmee onder andere de kentekenplicht voor tractoren moet worden geregeld. Deze wet helpt de oneerlijke concurrentie in het goederenvervoer aan te pakken. Dat meldt TLN.

De minister kondigde dit voorstel aan tijdens een debat in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid op 13 december.

Het wetsvoorstel gaat wederom over de langverwachte algemene kentekening, APK-plicht voor bepaalde tractoren, snelheidsverhoging naar 40 kilometer per uur, toelating tot meer wegen en een centrale breedte-ontheffingverlening voor land- en bosbouwtrekkers (lbt’s) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (mmbs’en) en daarachter meegevoerde aanhangers en verwisselbare getrokken machines. TLN heeft ook bij de totstandkoming van dit nieuwe wetsvoorstel de belangen van de transportsector bepleit, schrijft zij.

Eerlijkere concurrentie ​

Met deze maatregelen verbetert niet alleen de verkeersveiligheid, maar kan er ook eindelijk adequaat gehandhaafd worden op overtredingen met deze ‘truckende tractoren' die, net als vrachtauto’s, steeds vaker op allerlei wegen worden ingezet voor (beroeps)goederenvervoer. Denk daarbij aan snelheidsovertredingen, door rood rijden, overbelading, rijden zonder NIWO-vergunning of VIHB-registratie, rijden op wegen die verboden zijn voor deze voertuigen, enzovoorts. Met de beoogde registratie en kentekening bij de RDW zijn zowel voertuigen als houders bekend en kan vervoer met deze voertuigen niet meer onder de radar van de wet blijven plaatsvinden.

Dreigende EU-boete​

Het wordt de derde keer in een tijdsbestek van tien jaar dat een wetsvoorstel voor meer regelgeving rondom lbt’s en mmbs’en in de Tweede Kamer wordt behandeld.​ Deze ‘APK’-wet, mits spoedig aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer, zorgt er ook voor dat Nederland eindelijk aan de Europese APK-plicht voor tractoren gaat voldoen. Zo wordt de voor Nederland dreigende miljoenenboete vanuit de EU hopelijk voorkomen. De EU heeft Nederland herhaaldelijk op de vingers getikt, omdat ons land nog steeds geen registratiesysteem en APK-plicht voor tractoren heeft ingevoerd, schrijft TLN. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-04-2025
New-Generation-DAF-now-also-fuelled-by-B100-biodiesel (960 x 640)

Nieuw bij DAF: rijden op B100 biodiesel

Naast fossiele diesel en HVO-100 kun je nu je DAF ook rijden met B100 biodiesel.
Nieuws
07-04-2025
Diesfeldt Scania 660S (2)

Fraaie Scania combi voor Diesfeldt

Van Diesfeldt Internationaal Transport uit Velp heeft een bijzonder fraaie combinatie op de weg gezet. De Scania 660S…
Nieuws
06-04-2025
IEP_6181-1400

De leste 780 peerden van Nico van Straalen

N. van Straalen & Zn uit Wognum heeft afgelopen zaterdag de in gebruik name van de nieuwe Volvo FH16 780…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.