MKB-Claim heeft DAF en zes andere truckfabrikanten voor de rechter gedaagd. MKB-Claim, dat naar eigen zeggen 3000 bedrijven vertegenwoordigt, is hiermee de eerste partij die een procedure start tegen de karteldeelnemers. De betrokken truckfabrikanten maakten 14 jaar lang verboden prijsafspraken waardoor afnemers, met name transportbedrijven, vele duizenden euro’s per vrachtwagen te veel betaalden. De inzet van de procedure is het treffen van een compensatieregeling voor de getroffen transportbedrijven.
Volgens MKB Claim rijden er 24.000 vrachtwagens bij de gedupeerden die zich hebben aangemeld. De claim die wordt voorbereid beloopt tenminste 250 miljoen euro, maar kan volgens de organisatie oplopen tot anderhalf miljard euro.
De truckfabrikanten hebben zich, met uitzondering van Scania, neergelegd bij de boete van de Europese Commissie. De aansprakelijkheid van de fabrikanten staat daarmee vast. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Ons streven is om onder toezicht van de rechter tot een schikking te komen. Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF.” Alle deelnemers aan het kartel zijnvolgens MKB-Claim hoofdelijk aansprakelijk. DAF kan daarmee voor de totale schade van het kartel worden aangesproken en dus ook voor de schade van bedrijven die trucks van andere merken hebben gekocht. De zaak kan daarmee volledig in Nederland worden uitgeprocedeerd, zegt MKB-Claim. Zuurbier: ”We hopen uiteraard dat het niet zover hoeft te komen en dat er met alle fabrikanten een regeling kan worden getroffen.”
MKB-Claim voert de procedure in opdracht van Stichting Aequitas Belangenbehartiging, die zich inzet voor de gedupeerde bedrijven. Aanmelden voor de truckkartelclaim is nog steeds mogelijk. Ook buitenlandse bedrijven kunnen volgens MKB-Claim meedoen en profiteren van de procedure in Nederland.
In Nederland bereidt TLN met een jurist eveneens een rechtszaak voor.