MOE-truckers doen meer ritten op België

Nieuws
09-06-2017 | Door Tim de Jong

Volgend op de rapportages van het CBS, de voorstellen van de Europese Commissie inzake het wegvervoer en de tevredenheid bij TLN, komen de economen van ING met een interessante aanvulling die laat zien dat vervoerders uit Midden- en Oost-Europa (MOE) marktaandeel winnen op ritten van Nederland naar België. Van een procent of vijf, stijgt hun marktaandeel in korte tijd naar acht procent.

Vaak wordt gedacht dat de Oost Europeanen alleen vervoer doen tussen west- en Oost Europa, maar er zijn inmiddels veel aanwijzingen die suggereren dat Oost Europeanen ook ritten in het westen doen en daar vrijwel permanent verblijven. Toch krijgen ze het loon betaald als zouden ze werkzaam zijn in hun eigen land in Oost Europa. Hier is nu veel discussie over, ook in Brussel. Er ligt een voorstel dat stelt dat chauffeurs die langer dan drie dagen per maand in een ander land dan hun eigen land verblijven, en die dagen hoeven niet opvolgend te zijn, zij het loon moeten krijgen dat in dat land betaald wordt.

Het moge duidelijk zijn dat handhaving hierop een enorme klus is. Tot die tijd is de vraag hoe het marktaandeel van Oost Europese truckers zich op genoemde route zal ontwikkelen. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-04-2025
Koningsdaf

KoningsDAF van TB

DAF dealer Van Tilburg Bastianen heeft een 'special edition' DAF XG+ op de weg gezet voor Koningsdag. De oranje DAF werd voorzien van…
Nieuws
25-04-2025
Parkeren (960 x 640)

EU wil versoepeling regels overnachten in cabine

De Europese Unie wil minder strenge regels voor het doorbrengen van de weekendrust in de cabine. De reden…
Nieuws
25-04-2025
SLTKorea1 (960 x 640)

Eerste Mercedes-Benz Actros SLT voor Zuid-Korea

Voor het eerst levert Mercedes-Benz een Actros SLT in Zuid-Korea. Het bedrijf ziet kansen hier.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.