MOE-truckers doen meer ritten op België

Nieuws
09-06-2017 | Door Tim de Jong

Volgend op de rapportages van het CBS, de voorstellen van de Europese Commissie inzake het wegvervoer en de tevredenheid bij TLN, komen de economen van ING met een interessante aanvulling die laat zien dat vervoerders uit Midden- en Oost-Europa (MOE) marktaandeel winnen op ritten van Nederland naar België. Van een procent of vijf, stijgt hun marktaandeel in korte tijd naar acht procent.

Vaak wordt gedacht dat de Oost Europeanen alleen vervoer doen tussen west- en Oost Europa, maar er zijn inmiddels veel aanwijzingen die suggereren dat Oost Europeanen ook ritten in het westen doen en daar vrijwel permanent verblijven. Toch krijgen ze het loon betaald als zouden ze werkzaam zijn in hun eigen land in Oost Europa. Hier is nu veel discussie over, ook in Brussel. Er ligt een voorstel dat stelt dat chauffeurs die langer dan drie dagen per maand in een ander land dan hun eigen land verblijven, en die dagen hoeven niet opvolgend te zijn, zij het loon moeten krijgen dat in dat land betaald wordt.

Het moge duidelijk zijn dat handhaving hierop een enorme klus is. Tot die tijd is de vraag hoe het marktaandeel van Oost Europese truckers zich op genoemde route zal ontwikkelen. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
25-06-2020
Girteka_weekend_LR.jpg

Bonden: Pandemie zet sommige werkgevers aan tot machtsmisbruik

Vakbond FNV en Stichting VNB hebben een huiveringwekkend filmpje van een kwartier op internet…
Nieuws
04-03-2019
dronkelap.jpg

Duitsland: dronken chauffeur draait combinatie vast

Controles of niet, Duitsland kampt nog steeds met meest Oost-Europese chauffeurs die met teveel drank…
Nieuws
04-03-2020
Vos-LNG.jpg

België claimt mogelijk 2,25 miljoen van Vos Logistics

Om de 89 trucks die door de Belgische Inspectie in beslag zijn genomen weer in handen te krijgen,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.