Motorolie voor vrachtwagens: soorten, werking en vervanging

Nieuws
23-08-2023 | Door Iep van der Meer

Vrachtwagens hebben net als auto's motorolie nodig voor de smering, koeling en de reiniging van de motor. Met behulp van deze olie wordt een dunne filmlaagje op de motoronderdelen aangebracht dat ze beschermt tegen frictie en de daaruit vloeiende slijtage. Motorolie draagt bij aan de prestatie en het behoud van de motor en maakt het mogelijk om vele duizenden kilometers probleemloos te rijden.

 

Types motorolie: 

Er zijn verschillende soorten motorolie die elk hun specifieke capaciteiten hebben. We kennen de volgende producten op basis van hun samenstelling: 

Synthetische olie – Deze motorolie kan worden geproduceerd uit geraffineerde aardolie, maar kan ook via een chemisch proces in een fabriek of laboratorium worden vervaardigd.

 Minerale motorolie – Deze olie kan worden gebruikt voor voertuigen die op benzine, LPG of diesel rijden. Dit type motorolie wordt uit ruwe aardolie geraffineerd en uit verhitting verkregen.

 Halfsynthetische motorolie – Dit product wordt verkregen door minerale olie en synthetische olie te mengen. Hierbij kunnen de mengverhoudingen verschillen volgens de informatie van autodoc.nl via motorolie

Welke motorolie is geschikt voor vrachtwagens?

Nu we de verschillende soorten motorolie hebben besproken, is de vraag welke het meest geschikt is voor uw vrachtwagen en waarom dat zo is. Hierbij zijn een aantal belangrijke factoren om rekening mee te houden bij het maken van de juiste keuze.

Rijomstandigheden - Het merendeel van de chauffeurs kan in twee categorieën worden onderverdeeld. Enerzijds zijn er chauffeurs die vooral korte ritten in stedelijke gebieden maken, anderzijds zijn er chauffeurs die vooral langere afstanden afleggen op de snelweg. Het rijden in stadsverkeer is zwaar voor een motor. Het vele stoppen en starten van de motor vergt veel van de motorolie. Wanneer u voornamelijk korte afstanden rijdt, zal uw motor vaak niet de optimale temperatuur bereiken. Het resultaat is dat vuile of slecht presterende motorolie een extra zorg is voor de conditie en levensduur van de motor. Kies voor een synthetische olie, omdat die goed presteert en lang meegaat.

Klimaat - De prestaties van een motorolie bij uiteenlopende temperaturen worden bepaald door de viscositeit, dat wil zeggen hoe dik de olie is. De viscositeit (die staat op de verpakking) kan bijvoorbeeld zijn: SAE 5W-30. Hierbij staat W voor "Winter" en het getal dat eraan voorafgaat is de viscositeitsgraad bij koude temperaturen. De tweede waarde verwijst naar de viscositeit van de olie als de motor op bedrijfstemperatuur is. Hoe hoger de tweede waarde, des te dikker is de motorolie.

 Kies in een kouder klimaat voor een geheel synthetische motorolie met de laagst mogelijke "0W" winterclassificatie. Deze olie zal de beste bescherming bieden bij koude starts. Daarentegen is bij warmer weer geen dikkere olie nodig. De motor is gemaakt om te draaien met een bepaalde viscositeitsklasse, raadpleeg het instructieboekje van de wagen voor de juiste olieklasse, specificatie van de motorolie en om de hoeveel tijd of kilometer de olie moet worden ververst. volgens de informatie van anwb.nl over motorolie

 Oude motorolie is niet goed voor de motor en het klimaat. Daarom moet de olie tijdig ververst worden. Dit gaat als volgt: 

-           Zet de vrachtwagen dusdanig neer dat u de olie kunt aftappen

-           Zet een container onder de aftapplug om de olie op te vangen

-           Na het aftappen van de olie de plug weer vastdraaien

-           Installeer het nieuwe oliefilter en vul dan de nieuwe olie bij tot het vereiste peil

 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-02-2024
truck-2920533_1280-1400

Regelmatig onderhoud remklauwen cruciaal

Regelmatig onderhoud aan de remklauwen van vrachtwagens is cruciaal voor veiligheid en prestaties, vooral in uitdagende…
Nieuws
10-04-2024
Auto onderdelen Winparts

Het belang van goed auto onderhoud

Goed auto onderhoud is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat je voertuig soepel blijft rijden en om onverwachte…
Nieuws
17-01-2018
bruggen.jpg

Nieuwe minister wil bruggen en tunnels opknappen

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat oude bruggen en tunnels verjongen en vernieuwen.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.