Na Vlantana nu ook cabotageverbod voor Kreiss in Noorwegen

Nieuws
22-01-2020 | Door Iep van der Meer

De Noren zitten bovenop de cabotage regels en de handhaving daarvan. Nadat eerder het Litouwse Vlantna al verboden werd om nog langer cabotage vervoer uit te voeren in Noorwegen is nu ook het Letse bedrijf Kreiss zo'n verbod opgelegd.

Het verbod werd opgelegd door de Noorse Arbeidsinspectie autoriteiten. Er wordt gesproken van een grote schoonmaak in het Noorse transport en met onmiddellijke ingang worden nu de cabotage ritten verboden voor Kreiss. Dit nadat Kreiss weigerde te reageren op vragen van de inspectie. 

,,We kunnen bevestigen dat een beslissing is genomen om het Letse transportbedrijf Kreiss te stoppen met alle cabotage transportactiviteiten in Noorwegen. De beslissing is geldig vanaf 20 januari, zegt Senior Inspector Mariann Nordal van de Noorse Arbeidsinspectie Autoriteit.

Kreiss is al langer in conflict met de Noorse autoriteiten met betrekking tot de beloning van de chauffeurs bij cabotage-opdrachten in Noorwegen. Een salarisniveau van 24 NOK per uur werd onthuld en zelfs na herhaalde eisen wilde het bedrijf niet voldoen aan de Noorse vereisten. Op een gegeven moment huurde Kreiss het Noorse advocatenkantoor van Deloitte in maar dat mocht ook niet baten. Daarmee lijkt Kreiss dus wel torenhoge advocatenkosten te willen betalen maar geen fatsoenlijk chauffeursloon. 

Volgens documenten die via een verzoek om toegang zijn ingediend, reageert Kreiss nu blijkbaar niet meer op de verzoeken van de Noorse Arbeidsinspectie, ondanks herhaalde oproepen met verzoeken om documentatie. In het verleden heeft Kreiss tot verschillende dwangsancties en stilstandwaarschuwingen voor specifieke voertuigen gekregen. Een aantal grote opdrachtgevers is inmiddels gestopt om het bedrijf nog langer cabotageritten te geven in Noorwegen.

Voor de volledigheid, er is sprake van cabotage als er met een buitenlands kenteken binnenlandse ritten in een ander land worden uitgevoerd. Nu dat niet meer mag kan Kreiss dus alleen nog lading van- en naar Noorwegen vervoeren. Hiermee tonen de Noren wel hun tanden. Dergelijke controles zouden veel meer uitgevoerd moeten worden, ook in Nederland. Want zeg nou zelf, hoeveel Roemenen zie je hier geen binnenlands vervoer doen? 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-02-2020
vlantana.jpg

Vlantana vertrekt uit Noorwegen

Het Litouwse transportbedrijf Vlantana sluit zijn Noorse vestiging per 1 maart aanstaande. Dit is een gevolg van cabotage-eisen…
Nieuws
12-07-2021
vlantana.jpg

Vlantana moet in Noorwegen chauffeurs nabetalen

Het Litouwse transportbedrijf Vlantana moet in Noorwegen 52 chauffeurs achterstallig loon nabetalen. Dat…
Nieuws
22-01-2020
82717420_1528795223938684_4956458002648399872_n.jpg

Marcel rijdt al tien jaar in Noorwegen

Ook in Noorwegen heerst een chauffeurstekort en daar rijden ook een aantal Nederlandse chauffeurs. Zo ook Marcel…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.