Internationaal TransportbIedrijf De Vries & Zn uit het Friese Hallum is een trouwe Scania klant. 44 jaar geleden kwam de eerste Scania in de vloot. Inmiddels heeft ook de nieuwe generatie van Scania zijn intrede gedaan.
Twee Scania R410 Highline bakwagenchassis vormen de basis voor twee strakke combinaties. De Vries Hallum is een internationaal transportbedrijf wat gespecialiseerd is in het transport en opslag van levensmiddelen en zich met name richt op de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en in mindere mate ook Scandinavië. Het wagenpark is het laatste jaar met tien eenheden gegroeid naar zeventig combinaties. ,,We maken een forse groei door doordat onze klanten steeds meer opdrachten voor ons hebben. Wij zijn sterk in groupage ritten waarbij we ook meerdere retourzendingen combineren. De nieuwe combinaties zetten we vooral in voor Internationaal werk, want ze nemen toch zes euro pallets meer mee dan een oplegger’’ aldus Gerrit Douwe de Vries. Hij vormt samen met zijn broer Benno René de directie van het familiebedrijf.
Ruime R-Highline cabine
De nieuwe Scania’s zijn van het type R410 met de Highline cabine. ,,Wij maakten al gebruik van de Highline cabine van Scania maar de nieuwe generatie is veel ruimer. Onze chauffeurs zijn dan ook bijzonder content met het nieuwe model. De 410 pk motor is voor ons werk meer dan voldoende. Wij rijden vaak relatief licht, maar ook met volle belading heeft deze krachtbron genoeg in huis. Gezien de ervaringen met de vorige generatie zijn de verwachtingen voor wat betreft het brandstofverbruik hoog gespannen. We hebben dit jaar overigens ook nog een 8-tal Scania’s van het vorige model in gebruik genomen. Dat was geen bewuste keuze maar dat had alles te maken met kortere levertijden. Vanaf nu is dit nieuwe type echter de standaard in onze vloot.’’
Combinaties
De nieuwe Scania’s zijn voorzien van geïsoleerde Schmitz Cargobull carrosserieën met een inwendige hoogte van 280 cm. De Vries: ,,Wij vervoeren veel bakkerijproducten en in toenemende mate moeten die geconditioneerd vervoerd worden. Van onze vloot is inmiddels een kwart voorzien van een koelmotor met meerdere compartimenten maar voor het meeste werk volstaat een geïsoleerde laadbak. Deze combinaties zijn voorbereid voor een transportkoeling waardoor ze in de toekomst eventueel om te bouwen zijn als dat nodig blijkt.’’
Scania
Al 44 jaar is Scania dealer Rinsma huisleverancier en dat is altijd naar volle tevredenheid geweest. ,,Het is ooit begonnen toen Rinsma onze vader uit de brand hielp. Hij had een technisch probleem met een ander merk en Hendrik Rinsma stelde spontaan een gebruikte Scania truck ter beschikking voor het vervoer van suikerbieten. Dat stuk servicegerichtheid heeft geleid tot een hechte relatie die nu al 44 jaar duurt. We zijn nu met Scania bezig met een traject voor chauffeurs coaching in het kader van de Code 95. Daarmee voldoen we aan onze Code 95 verplichting voor de chauffeurs én verhogen we op termijn het rendement van de Scania trucks. Dat is voor ons een ideale samenwerking met Scania dealer Rinsma.’’