Nadat Volkswagen jarenlang samen met Mercedes-Benz busjes bouwde komen ze nu met een compleet eigen model. De huidige Crafter serie wordt volgend jaar afgelost door een nieuw model en die zal ook als MAN TGE worden verkocht. Daarmee zijn we terug bij af, want deze move maakten de beide merken al eerder.
Het is ook een hele logische stap natuurlijk en eigenlijk is het raar dat MAN- en Volkswagen hier ooit van terug gekomen zijn. Een merk als Mercedes-Benz laat zien hoe belangrijk het is om in alle segmenten van de bedrijfswagen wereld mee te kunnen doen. VW- en MAN hebben samen ook zo'n prachtig programma, van de kleinste Caddy tot en met de zwaarste MAN truck.
Om daarin succesvol te kunnen zijn moeten de dealerorganisaties ook in elkaar grijpen en samenwerken. Dat lijkt ons nog wel een dingetje, want we praten over twee volstrekt zelfstandige organisaties. Maar goed, Renault- en Volvo trucks hebben vorig jaar nog laten zien hoe je dat doet.
De eerste stappen worden nu dus weer gezet door VW met de introductie van de nieuwe Crafter die volgend jaar in productie gaat in Polen. Het is tevens de eerste stap in de integratie tussen MAN, Volkswagen en Scania in de ambitie om een wereldwijde speler te worden op het gebied van bedrijfswagens.
Een schitterend en ambitieus plan wat er tot voor kort alle schijn van had om te kunnen slagen. In Duitsland zijn nu echter speculaties te horen over een mogelijke verkoop van MAN en Scania door de Volkswagen groep. De claims voor 'dieselgate' zouden Volkswagen mogelijk kunnen dwingen om de truckdivisie in de etalage te zetten. Kortom, het zijn nog spannende tijden voor VW en de gevolgen daarvan voor de sector zijn op dit moment nog lang niet te overzien. Toch is één ding zeker, die nieuwe Crafter gaat er komen volgend jaar!