Nieuws
05-04-2023 | Door Iep van der Meer

Na de trekkers en de bakwagens komt DAF nu ook met de bouwvoertuigen van de XD en XF series. De naam van deze trucks is XDC en XFC, en die zijn ook als 4x2 leverbaar, bijvoorbeeld als trekker voor kippertrailers. 

Voor de inzet die vraagt om de laagste schadegevoeligheid zonder off-roadcapaciteiten, introduceert DAF de nieuwe Extra Robust uitvoering van de XD en XF. Kortom, er is nu een Nieuwe Generatie DAF voor elke toepassing. 

XDC en XFC voor de bouw

De Nieuwe Generatie bouwvoertuigen XDC en XFC onderscheiden zich door de dominante zwarte grille en een robuuste stalen bumper, stalen beschermingsplaat voor de radiateur en twee onderhoudsvrije LED-mistlampen die diep verzonken in de bumper zijn geplaatst voor maximale bescherming. Een flexibele onderste opstaptrede is als optie leverbaar. De Nieuwe Generatie XDC en XFC hebben een grote bodemvrijheid tot 40 centimeter en een oploophoek van 25 graden, waardoor ze geschikt zijn voor toepassingen waarbij regelmatig off-road moet worden gereden. De XDC en XFC zijn leverbaar als 8x4, 6x4 en – voor het eerst – 4x2.

Tandems 

Voor effectieve tractie onder zware omstandigheden biedt DAF zijn XDC en XFC trucks aan met onderhoudsarme tandemassen met dubbele aandrijving: van een licht 19-tons tandem met enkele reductie (SR1132T), bladvering en schijfremmen of trommelremmen tot 21- en 26-tons varianten (SR1360T) met enkele reductie, schijfremmen en luchtvering. Voor zware en off-road toepassingen zijn de tandems van 21 en 26 ton ook leverbaar met naafreductie (HR1670T). De tandems zijn beschikbaar met een breed scala aan eindoverbrengingen van 3,46:1 tot 7,21:1.

6x4 en 8x4 voor on-roadtoepassingen

Het volledige programma DAF tandemsets is ook beschikbaar voor de nieuwe 6x4 en 8x4 on-road voertuigen, die een uitstekende tractie en hoge laadvermogens nodig hebben. De 6x4 en 8x4 bakwagens zijn leverbaar als XD en XF. De 6x4 trekker is leverbaar als XG en XG⁺. Datzelfde geldt voor de 8x4 bakwagens met een gestuurde naloopas. De 8x4 trekker met gestuurde voorloopas voor speciaal transport is leverbaar als XF, XG en XG⁺.   

Hydraulische voorwielaandrijving als optie

Voor toepassingen waarbij zo nu en dan extra tractie nodig is, biedt DAF een optionele hydraulische voorwielaandrijving voor de 4x2 trekkeruitvoeringen van de XD, XDC, XF en XFC. Dit robuuste en onderhoudsvriendelijke PXP-systeem kan worden geactiveerd via een schakelaar op het dashboard.  

XD en XF Extra Robust

Geheel nieuw zijn de ‘XD Extra Robust’ en ‘XF Extra Robust’. Deze series combineren de specifieke cabines van de XDC en XFC met een on-road chassis. Dit is de perfecte oplossing voor ondernemingen in bijvoorbeeld de bouw en de gemeentelijke sector die behoefte hebben aan de laagste schadegevoeligheid, maar geen volledige off-roadmogelijkheden nodig hebben. Het robuuste front met zijn opvallende, hoog gemonteerde bumper wordt altijd gecombineerd met een netjes geïntegreerde onderrijbeveiliging aan de voorzijde en is beschikbaar op alle XD en XF bakwagens en trekkers.

Vier-assige XD en XF met single drive

Het Nieuwe Generatie truckprogramma van DAF is verder uitgebreid met een volledige serie 4-assige varianten met enkele aandrijving voor on-road inzet. Deze chassisversies, met gestuurde voorloopas en/of (niet-)gestuurde naloopassen, zijn ideaal voor toepassingen zoals het transport van zware containers, rioolreiniging en zware afvalinzameling. De uitstekende brandstofefficiency – resulterend in de laagste emissies – is onder meer het resultaat van een zeer aerodynamisch ontwerp en de toepassing van de nieuwste MX-11- en MX-13 aandrijflijnen met TraXon-transmissie. Deze geautomatiseerde transmissie is op verzoek voorzien van speciale off-roadsoftware en de functies ‘ASR-off’ en ‘Rock-Free’ voor het wegrijden op gladde ondergrond en snel schommelen mogelijk te maken om te voorkomen dat het voertuig in extreem zware omstandigheden vast komt te zitten.

PTO's 

DAF biedt een breed scala aan PTO’s. Daarmee wordt maximaal ingespeeld op de grote verscheidenheid aan klanteisen in de bouw en specifieke toepassingen. Het programma omvat motor-PTO’s voor zware toepassingen die op ‘1 uur’ zijn geplaatst en een versie op ‘11 uur’ voor lichtere toepassingen. Ook kunnen indirecte PTO-opties voor haakarmsystemen of kippers aan de voorzijde van de motor worden gemonteerd. Verder is een complete serie versnellingsbak-PTO’s leverbaar. 

Alle trucks hebben een grote voorruit en lage ruitlijnen voor een beter direct en indirect zicht, wat wordt ondersteund door het optionele Kerb View Window en het DAF Digital Vision System en de unieke DAF Corner View. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-05-2017
Twan_Slegers_van_Friedi_Slegers_Transport.jpg

Slegers Helmond schakelt over op DAF

DAF krijgt een steeds prominenter aandeel in het wagenpark van Friedi Slegers Transport in Helmond. Eind april leverde…
Nieuws
24-07-2018
DAF-Trucks-Harry-_Wolters-DAF-Trucks-President.jpg

Harry Wolters is de nieuwe baas bij DAF Trucks

Bij Paccar, en dus ook bij DAF Trucks schuiven ze met topmannen. Preston Feight, de huidige algemeen directeur…
Nieuws
01-09-2023
XG+ cab-1400

BIGtruck Jubileum DAF ontwerp actie! Laatste kans!

In het kader van de BIGtruck jubileum actie maak je kans op een uniek dagje DAF in Eindhoven, met een…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.