Dat er wat nieuws komt bij DAF Trucks geven ze inmiddels ook zelf toe met een teaser campagne die nu loopt. Wanneer dat is? Dat is nog onbekend maar wij hebben de laatste updates aan de hand van een pre-productie model.
De DAF XF FT zoals hij op kenteken staat werd door ons gespot bij Simon Loos. De truck is volgens het kentekenregister voorzien van de MX11 motor met 450 pk. Dat is niks nieuws, maar de wielbasis is met 4 meter wel aan de lange kant. Die langere wielbasis heeft alles te maken met de nieuwe cabine, want die is behoorlijk langer geworden.
Wij namen de rolmaat ter hand en wat blijkt, de nieuwe DAF cabine is in deze uitvoering ongeveer 35 centimeter langer dan het huidige model. Van voorbumper tot achterkant cabine, dus zonder de zijfenders, meten we 260 centimeter. Dat is bij de Space Cab die we nu kennen 225 cm. Achter de deur meten we bij de nieuwe cabine een slaapcabine van 109 centimeter, en dat is 14 cm langer dan nu. Die laatste afmeting zegt overigens niet zo veel, want de deur kan ook best wat langer geworden zijn.
Het grootste verschil zit hem voor de vooras. De vooroverbouw van het nieuwe model is 150 cm, en dat is nu zo’n 135 cm. Alles bij elkaar zorgt dit voor extreem veel ruimte in de nieuwe DAF Space Cab, want dit is volgens onze waarnemingen nog niet eens het nieuwe topmodel. De lijnen van het dak op andere foto’s laten zien dat er een nog hogere versie komt. Beide hebben wel een volledig vlakke cabinevloer, maar we sluiten niet uit dat er ook een lagere versie komt.
Als we de nieuwe cabine goed bekijken dan zien we in de rechter deur een heel groot extra raam. Dat is keurig afgeplakt, maar de lijnen zijn duidelijk. DAF speelt hiermee in op de nieuwe zicht richtlijnen voor het verminderen van de dode hoek. De truck op de foto’s heeft overigens gewoon spiegels, maar er rijden ook diverse fieldtest trucks rond met camera’s. Dat zal naar verwachting een optie worden, net als de extra ruit in de rechter deur.
Stroomlijn
De cabine is helemaal nieuw en het ontwerp is vooral geleid door de windtunnel. Nieuwe Europese wetgeving maakt het mogelijk om langere cabines te bouwen, mits ze voldoen aan bepaalde eisen. Dat doet DAF heel slim, want de extra lengte aan de voorkant die nu is toegestaan komt rechtstreeks ten goede aan de interieurruimte. Andere fabrikanten zullen, als ze willen profiteren van die stroomlijn eisen voorlopig niet verder komen dan het monteren van een wat spitser front, maar daar heb je aan de binnenkant niks aan. DAF lijkt hiermee al tijdens de ontwikkeling, jaren geleden geanticipeerd te hebben op die nieuwe wetgeving waardoor ze daar nu als eerste optimaal van lijken te gaan profiteren. En niet alleen DAF profiteert daarvan, want chauffeurs krijgen voortaan echt veel meer ruimte en een nog breder bed!
Als een duikboot
En wat viel ons verder op aan de nieuwe DAF? Ten eerste de voorbumper. Die bestaat voortaan uit losse delen waardoor je bij een kleine schade niet meer de hele bumper hoeft te vervangen. Onder de voorbumper zien we een stroomlijnkap die ver doorloopt naar achteren. Onder het hele front is het zo glad gestreken als een duikboot! Ook hier lijkt DAF belangrijke besparingen te gaan scoren op het gebied van luchtweerstand, en dus brandstofverbruik. Een grappig detail is het zonnescherm voor de voorruit. DAF heeft tot nu toe altijd van die stalen beugeltjes gebruikt om die rolo te begeleiden, en dat zit ook in dit nieuwe model. Dat is een hele eenvoudige, maar degelijke oplossing waarmee DAF toch dicht bij zijn roots lijkt te blijven. Chauffeurs die jarenlang hun pennen, toegangsbadges, mobilofoons en dergelijke aan die beugeltjes hingen kunnen dat in het nieuwe model dus ook gewoon blijven doen!
Wanneer DAF precies komt met het grote nieuws, en wat er technisch allemaal veranderd is horen we later. We zijn ook zeer benieuwd naar het interieur, maar daarvoor zullen we nog even geduld moeten hebben.