In Barcelona heeft Iveco een update gepresenteerd van zijn gehele line-up. Niet alleen is er nieuw logo, maar alle voertuigen zijn vernieuwd. Bovendien is er een elektrische Iveco S-Way bijgekomen.
In Barcelona heeft Iveco een update gepresenteerd van zijn gehele line-up. Niet alleen is er nieuw logo, maar alle voertuigen zijn vernieuwd. Bovendien is er een elektrische Iveco S-Way bijgekomen.
Volgens Iveco is de update de grootste investering die het merk ooit heeft gedaan. Alle voertuigen kregen een opfrisbeurt. Het nieuwe logo is de kers op de taart: trotser dan ooit prijkt die voorop de auto’s. Het staat voor een nieuwe identiteit, waarbij het blauwe streepje in de letter E duidelijk maakt dat de toekomst ook voor dit merk elektrisch is.
Nog niet alles is elektrisch, echter. Ook de Cursor 13 dieselmotor is aangepakt: volgens Iveco is deze nu tot 10% zuiniger dankzij verbeteringen in de aerodynamica en de aandrijflijn. Ook de versies op gas zijn verbeterd en zuiniger gemaakt. De vrachtwagen zelf is ook vernieuwd: zo zien we een volledig digitale cockpit. De chauffeur kan de weergaven op de schermpjes geheel zelf bepalen.
Iveco biedt bovendien ook cameraspiegels aan: hiermee is het nu het vierde merk dat de spiegels vervangt door camera’s. Niet alleen bespaart het ontbreken van de spiegels zo’n 1,5% brandstof, maar de chauffeur heeft ook een beter zicht naar voren en geniet van de digitale mogelijkheden die de camera’s bieden.
In het interieur zijn er meer instelmogelijkheden voor het stuur en een elektrische handrem. Er zijn in het interieur ook extra opbergmogelijkheden bijgekomen, net zoals een handig opklapbaar tafeltje aan de passagierskant. Ook de rijhulpsystemen en veiligheidssystemen zijn verbeterd, zodat ze voldoen aan de nieuwe Europese regels die vanaf volgens jaar gaan gelden.
Uiteraard elektrificeert ook Iveco zijn wagenpark. Naast de eDaily is er nu voor het eerst een elektrische vrachtwagen van het merk, de Iveco S-eWay. Achter de vrachtwagen met de licht verwarrende naam schuilt de modernste techniek. Volgens Iveco bedraagt het bereik zo’n 500 kilometer. Snelladen kan hij met 350 kW, wat een stuk beter is dan veel concurrenten. Voor volgend jaar kondigt Iveco zelfs een variant op waterstof aan.
De eDaily krijgt een verbeterd accupakket met optioneel vier accu’s, wat tot een totale capaciteit van 148 kWh leidt. Hiermee bedraagt het bereik tot 240 kilometer voor de versie van 7,2 ton. Als optie kan een elektrische PTO worden gemonteerd.
Ook de kleine Eurocargo heeft nieuws: ter verduurzaming van het wagenpark is deze nu ook met motoren op CNG verkrijgbaar. De vrachtwagen heeft ook een nieuwe ZF versnellingsbak gekregen met 8 versnellingen. Ook hier zien we een digitaal dashboard, zoals bij zijn grote broer. Uiteraard is ook de Iveco Eurocargo voorzien van de laatste technologie op het gebied van veiligheid.
Als laatste is ook de Daily geupdate, met een nieuw dashboard en verbeterde rijhulpsystemen. Bestelwagens moeten immers steeds meer aan de hoge eisen van vrachtwagens voldoen. Naast volledig elektrisch en met een dieselmotor is ook CNG hier een optie.