De nieuwe EcoTorq Gen 2 dieselmotor is in principe dezelfde als voorheen, maar met een aantal verbeteringen. Het vermogen steeg van 500 naar 510 pk en het koppel werd verhoogd naar 2600 Nm. De beloofde elf procent verbetering van het verbruik komt ook door een aantal aerodynamische verbeteringen. Zo werden kieren afgedicht en is er voortaan een grille met shutters die open- of dicht gaan als dat nodig is. Wat ook helpt is de nieuwe achteras. Die is nu leverbaar met grotere overbrengingsverhoudingen waardoor het toerental verlaagd wordt. Verder is het totale gewicht van de aandrijflijn afgenomen met 75 kilo.
Nu ook met camera's!
Andere noviteiten zijn een luchtgeveerde vooras en banden met lage rolweerstand. Ook nieuw zijn camera's, waarbij Ford Trucks gekozen heeft voor een positie onder de zijruiten. Net als Scania dat ooit toonde overigens, maar bij dat merk haalde dit nooit het productie stadium. Leuk is dat Ford Trucks bij voertuigen die met camera's geleverd worden ook een setje reserve spiegels mee levert voor noodgevallen. Stilstand door een kapotte camera wordt daarmee voorkomen.
Waterstof- verbrandingsmotor
Verder toonde Ford een waterstof- verbrandingsmotor, de nieuwe F-Line en een elektrische versie van dat model.