Nieuwe motor en camera's voor Ford F-Max

Nieuws
20-09-2024 | Door Iep van der Meer

Ford Trucks toonde op de IAA de nieuwe generatie van de F-Max, de zogenaamde EcoTorq Gen 2. Met een vernieuwde aandrijflijn met meer vermogen en de nodige aerodynamische verbeteringen zou de F-Max voortaan zo'n 11 procent zuiniger moeten zijn. 

De nieuwe EcoTorq Gen 2 dieselmotor is in principe dezelfde als voorheen, maar met een aantal verbeteringen. Het vermogen steeg van 500 naar 510 pk en het koppel werd verhoogd naar 2600 Nm. De beloofde elf procent verbetering van het verbruik komt ook door een aantal aerodynamische verbeteringen. Zo werden kieren afgedicht en is er voortaan een grille met shutters die open- of dicht gaan als dat nodig is. Wat ook helpt is de nieuwe achteras. Die is nu leverbaar met grotere overbrengingsverhoudingen waardoor het toerental verlaagd wordt. Verder is het totale gewicht van de aandrijflijn afgenomen met 75 kilo. 

Nu ook met camera's!

Andere noviteiten zijn een luchtgeveerde vooras en banden met lage rolweerstand. Ook nieuw zijn camera's, waarbij Ford Trucks gekozen heeft voor een positie onder de zijruiten. Net als Scania dat ooit toonde overigens, maar bij dat merk haalde dit nooit het productie stadium. Leuk is dat Ford Trucks bij voertuigen die met camera's geleverd worden ook een setje reserve spiegels mee levert voor noodgevallen. Stilstand door een kapotte camera wordt daarmee voorkomen.

Waterstof- verbrandingsmotor

Verder toonde Ford een waterstof- verbrandingsmotor, de nieuwe F-Line en een elektrische versie van dat model. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-06-2025
IEP_7083-1400

Wij leggen uit waarom Vecto zo belangrijk is

De Vecto waarde van een truck wordt steeds belangrijker. Kort door de bocht houdt een gunstige Vecto waarde…
Nieuws
20-06-2025
IEP_8082-1400

F-Drive IJsselmuiden nieuwe Ford Trucks dealer

F-Drive BV in IJsselmuiden gaat deel uitmaken van het Ford Trucks dealernetwerk in Nederland. F-Drive is…
Nieuws
20-06-2025
01_Toyota-Motor-Europe-breidt-emissievrije-logistiek-uit-scaled (960 x 538)

Vijf waterstof-vrachtwagens gaan rijden voor Toyota

Om de vraag naar waterstof te stimuleren, gaat Toyota zelf maar met fuel cell trucks rijden
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.