Het Finse Ristimaa Customs zet weer een schitterende combinatie op de weg. Na de fanstastische, in prijzen grossierende 'Madonna' combinatie is er nu de zo mogelijk nog indrukwekkendere 'Retro' combinatie. Met een maximaal gewicht van 76 ton en een lengte van 30,5 meter een echte Finse Supertruck!
Opvallend is dat Ristimaa Customs gekozen heeft voor een R- serie Highline cabine van Scania, en niet voor het topmodel met de vlakke vloer. Ook opvallend, maar heel goed uit te leggen is dat er niet gekozen werd voor het topmodel van Scania met 730 pk. In plaats daarvan koos Ristimaa voor de 650 pk uitvoering. Die doet het zonder EGR en klinkt stukken beter dan zijn grote broer!
De Scania is op typisch Finse wijze verfraaid met een zware RVS bullbar en een lampenbeugel op het dak. Verder is er onder de voorruit langs een kunststof accessoire gemonteerd wat wij er van verdenken dat dit nogal wat gevolgen heeft voor het uitzicht vanuit de cabine. Ook de zonneklep is verlengd. Verder is de combinatie eigenlijk redeljik strak gehouden voor wat betreft het bodywerk. De 'Madonna' was in dat opzicht veel spectaculairder maar je moet daar wel van houden.
Het spuitwerk daarentegen is weer spectaculair, en dat geldt ook voor de hele bouw van deze Finse combinatie. Om daar met 76 ton te mogen rijden heb je kennelijk een extra as nodig onder de lange aanhangwagen. Met negen assen komt de gemiddelde aslast uit op nog geen 8,5 ton per stuk.
Photography: Teemu Sarvela