Na de eerste ritten toont Fabienne zich zeer tevreden over de Volvo FH 540 8x4 bakwagen. “Een collega zei al: ‘Als je eenmaal Volvo rijdt, wil je niet anders meer’. Na de eerste weken kan ik zeggen dat hij helemaal gelijk heeft”, zo liet Fabienne optekenen. De FH werd omgetoverd in een Pink Edition, met roze streep over de cabine. Ook het Volvo-logo is in het roze uitgevoerd. “Deze roze details geven de truck net dat beetje extra flair. Ik vind het echt een heel gaaf voertuig om te zien. Daar dragen de lampenbeugels met LED-verstralers, zwaailampen, lange luchthoorns en flitsers in de grille uiteraard ook aan bij”, aldus de chauffeuse.
Bakje Yoghurt
Achter de cabine van de stoere Volvo staat een 95 tonmeter kraan van HMF. Fabienne gebruikt deze voor allerhande huiswerkzaamheden. Ze plaatst dakkapellen, zet glas, hijst (onderdelen voor) transformatorstations en voert andere hijsklussen met uiterste precisie uit. “Sinds maart 2024 werk ik bij Van Hooft Transport en ik heb hier echt een fantastische baan. Vooral de afwisseling tussen het rijden en het werken met de autolaadkraan maakt het werk mooi: de ene dag zet ik in hartje Amsterdam ijzeren banken van 2,5 ton op hun plek en een dag later ben ik bovenin Groningen om een transformatorstation te plaatsen”, zo vertelt ze.
De Volvo FH is voorzien van een 95 tonmeter HMF-autolaadkraan met een hijsbereik van 35 meter en een demontabele fly-jib. De Volvo FH is af fabriek voorzien van een chassis met innerliner dat volledig doorloopt tot voor de grille, waar een extra stempelpoot zit. “Daardoor heb ik de beschikking over vijf stempelpoten en kan ik met deze truck in alle richtingen hetzelfde gewicht hijsen, dus ook aan de voorkant over de cabine heen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat echt bijzonder is en dat maakt het werk ook makkelijker”, vertelt Fabienne. “Je kunt letterlijk een bakje yoghurt op de grond zetten zonder dat het omvalt.”