Nijhof-Wassink koos voor de Volvo FH Aero vanwege het gunstige brandstofverbruik. “Wij hebben hoge verwachtingen en monitoren het verbruik via ons datamanagementsysteem. De eerste ervaringen zijn in ieder geval positief”, vertelt directeur Bouwhuis. De nieuwe vrachtwagens gaan zowel bij Nijhof-Wassink als bij Wemmers Tanktransport rijden. “De producten van de Volvo Group behoren tot ons huismerk. We kiezen nu bewust voor de Volvo FH Aero, vooral vanwege het ontwerp dat zuiniger rijden bevordert en het stoere uiterlijk”, aldus Bouwhuis.
De nieuwe Volvo FH Aero-trekkers zullen internationaal worden ingezet voor een breed scala aan transportsoorten, waaronder bulkvervoer van vloeibare levensmiddelen, brandstoffen, vloeibare en droge chemische en agrarische producten. Bouwhuis licht toe: “Het grootste deel van de trucks zal gaan rijden in ons netwerk in Noordwest-Europa. Vrijwel alle mengvoedertrucks blijven binnen de landsgrenzen in België, Duitsland, Hongarije, Polen en uiteraard Nederland. De brandstoftrucks rijden enkel in Nederland voor de belevering van tankstations.”
Een deel van de trucks wordt voorzien van Volvo’s geavanceerde Camera Monitoring System (CMS). “Wij rijden ook met ADR-klassen waarbij camera’s nog niet zijn toegestaan. Een aantal trekkers zal dus nog conventionele spiegels hebben”, legt Bouwhuis uit. “Onze voorkeur gaat echter wel uit het camerasysteem, vanwege de aerodynamica en het verbeterde zicht, met name in het donker en bij fel zonlicht. Het vergroot de veiligheid bij bijzondere omstandigheden waarbij het zicht minder is.”