Trucks Banden Koning is statutair gevestigd in Deventer, maar heeft loodsen in Nijkerkerveen en Venlo. Het bedrijf heeft naar schatting 50 chauffeurs in dienst. Het bedrijf heeft de door FNV-Stichting VNB gestarte rechtszaak verloren en moet nabetalingen verrichten aan zijn voornamelijk Filipijnse chauffeurs, een schadevergoeding van € 25.000,- betalen aan de FNV en is veroordeeld tot een dwangsom van € 1.000,- per dag met een maximum van € 50.000,-, te betalen voor elke dag dat het bedrijf niet aan het vonnis voldoet.
De zaak kwam aan het rollen nadat FNV-Stichting VNB meldingen had gekregen van Filipijnse chauffeurs die op parkeerplaatsen werden aangetroffen tijdens controlerondes. VNB onderzocht het bedrijf en stuitte op indicaties van zwart werk, het niet naleven van de cao en tal van andere misstanden. VNB interviewde chauffeurs van het bedrijf en vergaarde bewijzen zoals vrachtbrieven, arbeidsovereenkomsten en tachograafgegevens.
Filipijnse chauffeurs
VNB kwam erachter dat Trucks Banden Koning meer dan 50 Filipijnse chauffeurs in dienst heeft die veel te weinig loon ontvingen. Denk daarbij aan bedragen van € 1200,- Bruto en € 800,- aan netto verblijfkosten per maand per persoon. Verder kreeg VNB van chauffeurs te horen dat zij maandenlang, tot in sommige gevallen anderhalf jaar, 24/7 in hun cabine “woonden”. Zij kwamen één keer per week naar de standplaats om te douchen en om hun kleding te wassen. Dit langdurige verblijf heeft overigens ook de aandacht van het ILT dat met een onderzoek bezig.
TKB Poland
Ook ontdekte VNB dat Trucks Banden Koning een bedrijf in Polen heeft opgericht met de naam TBK Poland. Het bedrijf deed voorkomen alsof de chauffeurs in Polen in dienst waren terwijl er in Polen geen reële vestiging is, het bedrijf gevestigd is in een virtual office in Krakau en het maar over één Poolse transportvergunning beschikte. Polen lijkt alleen te worden gebruikt omdat het daar makkelijker is om werk gerelateerde documenten voor de chauffeurs te krijgen.
Post NL, Heinz en Smurfit Kappa
De Filipijnse chauffeurs, ongeacht of ze een Nederlandse of een Poolse arbeidsovereenkomst hebben, rijden voornamelijk in Nederland en af toe op België of Duitsland. Trucks Banden Koning reed voor gerenommeerde bedrijven als Post NL, Heinz en Smurfit Kappa. Vaak via online vrachtbeurzen, maar ook direct, getuige de reclame van Heinz op een oplegger. Na bovengenoemd onderzoek is er een nalevingsdossier gestart waarbij Trucks Banden Koning weigerde de benodigde stukken aan VNB te verstrekken. Uiteindelijk is het bedrijf na het uitbrengen van een dagvaarding overstag gegaan en heeft het alsnog stukken geleverd.
CAO naleven
De conclusie was duidelijk: Trucks Banden Koning betaalt niet conform cao en zou dit wel moeten doen. Daarnaast moet het alle chauffeurs conform cao betalen, dus ook de chauffeurs die in dienst zijn van TBK (Trucks Banden Koning) Poland. Die staan namelijk feitelijk volledig onder toezicht van Trucks Banden Koning en rijden uitsluitend in en vanuit Nederland. Trucks Banden Koning werkte wederom niet mee en daarom is dit uiteindelijk aan de rechter voorgelegd. In de rechtbank heeft Trucks Banden Koning weinig zinnig verweer gevoerd. De rechter ging mee met de argumentatie van VNB en concludeerde dat Trucks Banden Koning op alle geconstateerde punten niet heeft bewezen de cao na te leven en dat de cao op alle werknemers van toepassing is.
Een mooie uitspraak voor de sector, en niet in de laatste plaats voor de chauffeurs die een forse naheffing uitbetaald moeten krijgen, al is het maar de vraag of dat ook echt gaat gebeuren.