Safety Zones kunnen worden ingesteld op het eigen terrein, op haventerreinen maar ook bijvoorbeeld rond een school, zo stelt Volvo. Als een vrachtwagen het ingestelde gebied binnen rijdt, kan hij niet meer harder rijden dan een vooraf ingestelde snelheid. De chauffeur ziet dit op zijn dashboard. De service Safety Zones werkt door middel van geofencing.
Volvo zegt dat de nieuwe service de kans op ongevallen vermindert en de veiligheid verhoogt. Nu snappen we best dat rustig rijden op eigen terrein goed is, en te hard rijden bij een school is nooit een goed idee, maar we hebben moeite met deze service. Het grijpt wel heel hard in op de vrijheid van de chauffeur. Natuurlijk kan de maximumsnelheid van een Volvo al softwarematig beperkt worden, maar met Safety Zones kunnen er ook beperkingen in bepaalde gebieden worden opgelegd.
Op dit moment rijden er al duizenden chauffeurs op met name witte platen als moderne slaven door Europa. We weten al van transportbedrijven die vrachtwagens van protesterende chauffeurs op afstand onklaar wilden maken. Het met Safety Zones beperken van de rijsnelheid is een goed alternatief. Natuurlijk is dit niet het doel van Volvo, maar alle goede bedoelingen ten spijt ligt misbruik op de loer.