Nieuws
11-06-2025 | Door Maarten van der Westen

Als eerste fabrikant biedt Volvo een service waarbij de wagenparkbeheerder een maximale snelheid kan instellen voor zijn vrachtwagens. Deze geldt dan in een vooraf ingesteld gebied. Volvo noemt het Safety Zones en zegt dat het de veiligheid vergroot. Wij twijfelen of de service positief is.

Safety Zones kunnen worden ingesteld op het eigen terrein, op haventerreinen maar ook bijvoorbeeld rond een school, zo stelt Volvo. Als een vrachtwagen het ingestelde gebied binnen rijdt, kan hij niet meer harder rijden dan een vooraf ingestelde snelheid. De chauffeur ziet dit op zijn dashboard. De service Safety Zones werkt door middel van geofencing.

Volvo zegt dat de nieuwe service de kans op ongevallen vermindert en de veiligheid verhoogt. Nu snappen we best dat rustig rijden op eigen terrein goed is, en te hard rijden bij een school is nooit een goed idee, maar we hebben moeite met deze service. Het grijpt wel heel hard in op de vrijheid van de chauffeur. Natuurlijk kan de maximumsnelheid van een Volvo al softwarematig beperkt worden, maar met Safety Zones kunnen er ook beperkingen in bepaalde gebieden worden opgelegd.

Op dit moment rijden er al duizenden chauffeurs op met name witte platen als moderne slaven door Europa. We weten al van transportbedrijven die vrachtwagens van protesterende chauffeurs op afstand onklaar wilden maken. Het met Safety Zones beperken van de rijsnelheid is een goed alternatief. Natuurlijk is dit niet het doel van Volvo, maar alle goede bedoelingen ten spijt ligt misbruik op de loer. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
12-06-2025
2c8be9cb-18f3-4cea-adb8-14ee67abfe65

Eerste dag TKD in Sint Oedenrode

Vandaag was de eerste dag van de TKD, Nederlands grootste beurs voor grondverzetmachines en bouwtransport.
Nieuws
12-06-2025
Jensen1 (960 x 640)

Eerste Deense Scania S770 Longliner voor J. Jensen

J. Jensen Transport wilde iets bijzonders. Dat is gelukt met deze Scania 770S Longline met Hollywood…
Nieuws
11-06-2025
DAF XG+ Luca Di Marco (2)

DAF XG+ voor Luca Di Marco

De DAF XG+ werd opgebouwd door Vlastuin Truckopbouw en het resultaat mag gezien worden!
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.