In Noorwegen is de inspectie extra alert op chauffeurs die graag zitten op een stoel met een verlaagd frame. Volgens de beambten is dit een constructiewijziging die een nieuwe type-goedkering vereist. Je mag de facto de weg niet meer op wanneer je zomaar een ander stoelframe in de cabine monteert.
Mocht je als chauffeur met zo’n extra lage stoel betrokken raken bij een ongeval, dan zullen de gevolgen niet mals zijn, waarschuwen inspecteurs. Zij vrezen dat een verlaagd stoelframe de nieuwste trend is onder chauffeurs. Dit, nadat bij de dames en heren bij een inspectieronde zo tien van zulke verlaagde stoelen aantroffen in cabines. Wat de Noorse autoriteit ook dwars zit, is dat je vanaf die lagere zitpositie, slechter zicht hebt.
Zij zegt te zullen eisen dat een lager stoelframe wordt gedocumenteerd door een van de truckfabrikanten, wat inhoudt dat de auto een verkeersstation moet binnenrijden om de verlaging daar laten goedkeuren. Maar de inspectie voegt eraan toe dat ze signalen heeft gekregen van truckfabrikanten dat die een dergelijke verlaging niet zullen goedkeuren. De truckfabrikanten willen dat alles origineel is, zoals destijds goedgekeurd door de fabriek.
Op de foto een origineel stoelframe van een nieuwe Volvo FH.