De bekende Vlastuin Scania Torpedo is gebaseerd op de hoge Scania S- cabine met zijn vlakke vloer. Vlastuin is succesvol met deze conversie. Het bedrijf uit Renswoude bouwde inmiddels een kleine 50 van deze trucks. Het gevolg van de hoge S- cabine is dat de door Vlastuin ontworpen neus erg hoog en groot is. Bij Tuft CustomService gingen ze uit van de lager geplaatste R- cabine, waardoor het geheel er wat subtieler uit ziet. Wij zijn benieuwd hoe deze neus er uit ziet voor een Scania R- met Standaard of laag dak!
Spitsere neus
Op artist impression ziet het er heel goed uit, en ook de eerste foto’s van de nog ongespoten Scania zijn veelbelovend. De neus loopt, in lijn met de cabine wat spitser toe dan die van Vlastuin, met daarnaast spatborden die doen denken aan die van de 3- serie torpedo. Net als bij Vlastuin wordt de onderpartij van de frontstuur modellen gehandhaafd waardoor de ondergrille, de bumper en de opstappen in takt blijven. Dat heeft vooral een technische reden, want hierdoor blijven verplichte zaken als de underrun protection en alle technische zaken in originele staat. Het enige wat verandert is de positie van de cabine. Die wordt naar achteren verplaatst, en daar voor komt de neus. Door af- fabriek een langer chassis te bestellen hoeft er aan de wielbasis niet gesleuteld te worden en blijft alles dus origineel.
Wanneer de nieuwe Noorse Scania Torpedo klaar is wordt niet gemeld, maar naar verwachting zal deze truck zijn opwachting maken op de grote truckshows deze zomer. Overigens bouwde Tuft CustomService net als Vlastuin, eerder ook al een Volvo Torpedo model op basis van de Volvo FH.