Het Ministerie van Transport en Communicatie in Noorwegen heeft de Noorse Dienst voor openbare wegen gevraagd een praktijkproef uit te voeren met houtvrachtwagens met een totaalgewicht tot 74 ton, melden media in Scandinavië. Daarmee sluiten de Noren zich aan bij de Finnen, die al 76 ton toestaan, en de Zweden die al gewend zijn aan 74 ton.
Genoemde landen werken niet met de beperking tot houttransporten, zoals de Noren nu van plan zijn. De deelnemers aan de proef krijgen de mogelijkheid om onder verschillende omstandigheden tot 74 ton te rijden op aangewezen secties in 11 Noorse gemeenten - namelijk Kongsvinger, Grue, Åsnes, Våler, Elverum, Trysil, Åmot, Stor-Elvdal, Løten, Hamar en Stange.
Het proefproject zal van toepassing zijn op drie verschillende combinaties met totaalgewichten, die allemaal hoger zijn dan wat tegenwoordig in Noorwegen is toegestaan:
- 3-assige bakwagen en 5-assige oplegger van in totaal 65 ton
- 4-assige bakwagen en 4-assige oplegger van totaal 68 ton
- 4-assige bakwagen en 5-assige oplegger van totaal 74 ton
Niet sturende assen moeten van dubbellucht-montage zijn voorzien. Bovendien moeten de deelnemers aan de praktijkproef ter vergelijking tegelijkertijd een voertuig van 60 ton presenteren aan de Noorse RDW. De proef start op 1 juli 2021 en duurt 3-5 jaar.
Bijgaande foto’s maakte BIGtruck vorig jaar op locatie in Trysil tijdens de Scania Winterdrive. Wat een lockdown was, wisten we toen nog niet. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor dat verhaal en bekijk het filmpje!