Defensie mag in Nederland de openbare weg weer op met de Scania Gryphus High Operational in combinatie met de ISO-standaard acht voet container. Er is een ontheffing gegeven voor de combinatie, die officieel enkele centimeters te hoog is.
Chauffeurs moeten volgens Defensie wel op de digitale ontheffingskaart van de Rijksdienst van het Wegverkeer controleren of de route is vrijgegeven. Ook moeten zij kijken of er onderweg bijzonderheden zoals bijvoorbeeld werkzaamheden zijn. Voor het rijden op eigen Defensielocaties geldt een algehele ontheffing. Daarbij moeten de chauffeurs wel alert zijn op eventuele hoogterisico’s, aldus Defensie.
Alle opdrachtgevers en chauffeurs van transporten zijn speciaal gewezen op de vereisten die voor elke rit gelden. Zij zijn zo volgens Defensie doordrongen van de hoogterisico’s en de te mijden situaties. Bij elke rit moet een kopie van de doorlopende toestemming aanwezig zijn. Dat geldt ook voor de nota op het voertuig.
Rijverbod sinds september
De truck met container mocht ruim een maand de weg niet op. De minister liet toen weten dat voor deze specifieke combinatie een algeheel rijverbod was afgekondigd. Dat gebeurde vanwege een overschrijding van de wettelijk maximaal toegestane hoogte.
Leverancier Scania heeft aangegeven het probleem technisch te gaan verhelpen en is daar hard mee bezig. De omslachtige situatie die tussentijds ontstond voor de militaire eenheden, is na goed overleg met alle betrokken partijen nu grotendeels verholpen, laat Defensie weten.