Mercedes-Benz heeft een prototype onthuld van een waterstoftruck en het toont een verbeterde e-Actros. Die waterstoftruck start over drie jaar met testritten en de e-Actros kan als die in productie gaat tot zo’n 500 kilometer ver komen, zegt het merk.
Maar eerst even die waterstof-Mercedes. Daarvan gaat een prototype in 2023 de weg op, pas twee jaar later, dus in 2025, is deze truck te koop. De techniek die Mercedes gebruikt, wijkt flink af van wat bijvoorbeeld Nikola en Iveco nu ontwikkelen, waarbij laatstgenoemden wel hetzelfde tijdpad volgen als Mercedes. Maar Mercedes gaat uit van vloeibare waterstof die bij minus 253 graden opgeslagen moet worden. Volgens Mercedes is dat in industriële toepassingen al heel normaal. Uitgangspunt van het nu onthulde prototype zijn twee taks die 80 kg waterstof kunnen opslaan en die veertig kilo per stuk wegen. Op die manier wil Mercedes die andere doelstelling bereiken, namelijk een waterstoftruck die als combinatie 40 ton weegt en die 25 ton laadvermogen heeft.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!