Nadat eerder DAF Trucks de productie al terug bracht laat nu ook Scania de lopende band een tandje langzamer draaien. Alles lijkt er op dat de economie even wat afkoelt na een lange hete periode. Of is dit de voorbode voor een nieuwe crisis?
Bij DAF was vorige week nog goed nieuws te melden door een run op DAF’s in het Verenigd Koninkrijk. Wat de Brexit brengt weet nog niemand maar Britse vervoerders lijken hun investeringen wat naar voren te trekken. DAF is marktleider en de enige truckproducent van betekenis in de UK en dat levert nu dus even een productiepiekje op. En dat kwam goed uit, want er was net wat meer ruimte ontstaan op de lopende band. DAF verlaagde namelijk recent de productie van 254 naar 200 trucks per dag. Dat zijn er altijd nog meer dan er bij Scania van de band lopen trouwens. Daar werden tot voor kort 180 trucks per dag gebouwd maar ook in Zwolle gaat nu de rem op de productie. Hoeveel trucks er precies gebouwd worden wil Scania niet zeggen. Duidelijk is wel dat er voor de zomer al 300 flexwerkers bedankt werden. Nu, na de zomerstop zou er nog zo’n aantal thuis mogen blijven volgens verschillende bronnen. Het FNV vindt daar wel wat van en gaat in gesprek met Scania.
Alles bij elkaar horen we van alle kanten dat de orderportefeuilles wat terugloopt. Voor veel bedrijven in de toelevering en opbouwindustrie betekent dit dat de levertijden nu teruglopen naar de normale niveau’s.